Search

Saturday, September 8, 2018

‘ব্যাংকিং খাতে দুর্নীতি-অব্যবস্থাপনা জেঁকে বসেছে


বাংলাদেশ ব্যাংকের সাবেক গভর্নর সালেহউদ্দিন আহমেদ বলেছেন, সবমিলিয়ে ব্যাংকিং খাতে এখন সুশাসনের অভাব, দুর্নীতি ও অব্যবস্থাপনা জেঁকে বসেছে। অর্থনৈতিক বৈষম্য দিনদিন বাড়ছে। উন্নয়নটা সমতাভিত্তিক হচ্ছে না। সমতাভিত্তিক উন্নয়ন না হলে তা টেকসইও হয়না।

শনিবার জাতীয় প্রেসক্লাবে ‘উন্নয়ন, গণতন্ত্র ও সুশাসন’ শীর্ষক এক গোলটেবিল বৈঠকে তিনি এ কথা বলেন। এর আয়োজন করে দ্য ঢাকা ফোরাম নামের একটি সংগঠন। সালেহউদ্দিন এই সংগঠনের সভাপতি।

সালেহউদ্দিন আরও বলেন, ব্যাংকিং খাত দীর্ঘদিন ধরেই নানা সমস্যায় জর্জরিত হয়ে আছে। এখন এই খাতের সবচেয়ে বড় সমস্যা হলো সুশাসনের অভাব। অভ্যন্তরীনভাবে ব্যাংকিং খাতে সুশাসন বলতে কিছু নেই। ব্যাংকিং খাতের জন্য যেসব নীতিমালা, আইনকানুন, আন্তর্জাতিক রীতি আছে সেগুলো সঠিকভাবে পালন করা হচ্ছে না। তিনি মনে করেন, সামগ্রিক অর্থনীতির সূচকগুলোর অর্জন ভালো। প্রবৃদ্ধি ৬ এর বৃত্ত থেকে বের হওয়া গেছে। এটি ইতিবাচক। সার্বিক উন্নতি সন্তোষজনক।

দেশের রাজনৈতিক চর্চা জনগণের স্বার্থে হচ্ছে না বলে মন্তব্য করেন সালেহউদ্দিন আহমেদ। তিনি বলেন, দেশের রাজনৈতিক সহনশীলতা ও সুস্থ রাজনৈতিক চর্চার অভাব প্রকট। সবচেয়ে মারাত্মক হলো আইনের শাসনটা নেই। আইন আছে কিন্তু এর বাস্তবায়নের দীর্ঘসূত্রতা আছে। সুশাসন ছাড়া কোনো দেশের অর্থনৈতিক উন্নয়ন সম্ভব নয়।

অনুষ্ঠানে বক্তারা সুষ্ঠু নির্বাচনের ওপর গুরুত্ব আরোপ করেন। গোলটেবিলে আরও বক্তব্য দেন, সাবেক তত্ত্ববধায়ক সরকারের উপদেষ্টা এম হাফিজউদ্দিন খান ও মইনুল হোসেন, সাবেক মন্ত্রিপরিষদ সচিব আলী ইমাম মজুমদার, রাষ্ট্রবিজ্ঞানী দিলারা চৌধুরী, অর্থনীতিবিদ আবু আহমেদ, প্রকৌশলী এনামুল হক প্রমুখ।

  • কার্টসিঃ প্রথম আলো/ সেপ্টেম্বর ০৮,২০১৮ 

Thursday, September 6, 2018

Asia’s best and worst countries for doing business

Singapore, closely followed by South Korea, remains the best country in which to run a business, according to the World Bank.  While ​Brunei, Thailand and India have registered the most notable improvement in the ease of doing business​, Pakistan, Myanmar and Bangladesh are the region’s lowest ranked economies.

In the World Bank’s Ease of Doing Business list, Singapore has been ranked as the second best country in the world in this year’s ease of doing business. It has consequently also proven to be the best country in Asia​. It is followed by South Korea as the second best economy to do business in Asia.

Hong Kong, Taiwan, Malaysia and Thailand are the other countries in Asia which have been ranked high in the ease of doing business report. While Hong Kong has scored the fifth rank in the report, Taiwan and Malaysia have been ranked 15th​ ​and 24th respectively. Thailand has been ranked 26th overall, and has registered strong improvement in the ease of doing business.

The World Bank report, covering the period from June 2 last year to June 1 this year, tracks indicator areas such as the ease of starting a business, connecting to power grids, contract enforcement, taxes and bankruptcy proceedings.

The third largest economy in the world, Japan, has been ranked 34th, while Brunei and Mongolia have both been ranked 56th and 62nd. Importantly Brunei has been named the most improved economy in the world for the third year in a row.

China trails countries like Bhutan, Indonesia and Vietnam all of whom have been placed ahead of it in the ease of doing business report. The country has been placed at the 78th position in the report, same as last year.

South Asian neighbors India, Nepal and Sri Lanka have grabbed the 100th, 105th and 111th spot in the rankings. India moved up 30 positions in the ease of doing business rankings report as compared to last year, mostly driven by reforms in access to credit, power supplies and protection of minority investors. However, the World Bank report noted that India lags in areas such as “starting a business”, “enforcing contracts” and “dealing with construction permits.”

Bangladesh, Pakistan and Myanmar are the lowest ranked Asian countries in the ease of doing business report.  Bangladesh has been ranked the lowest at 177, while Pakistan has been ranked 147th. Myanmar, which recently opened up its economy to the world, has been ranked 171th overall.
Source : https://goo.gl/b5a5sA

BoP hits negative territory in seven years

IMF's assistance may be necessary, say economists

Jasim Uddin Haroon

Bangladesh's overall balance of payments (BoP) posted US$ 885 million deficit during the last fiscal year (FY 2018), compared with a surplus of $ 3.2 billion in FY 2017.
This means the BoP hit the negative territory for the first time in seven years, driven by wider current account deficit.

The last time when the overall balance was in the negative, was during the fiscal 2010-11. The deficit was $ 676 million then.

However, the central bank said the deficit in current account was mainly due to high import payables along with the shortfall in the primary income from services.

Such type of deficit on the external front affects foreign exchange holdings, making the regime volatile.

The current account balance also traversed to the negative territory for the first time in four years during fiscal 2016-17.

Many believe that the current account deficit widened on the imports meant for government mega projects, including the Rooppur nuclear power plant project.

Economists say that the country needs to depreciate its currency further to boost exports and remittances to avoid its chain impacts on other macroeconomic indicators.

"The BoP deficit is large in FY18 and it has many implications for the other macroeconomic indicators," said Dr Mustafa K Mujeri, executive director at the Institute for Inclusive Finance and Development.

The BoP situation implies that Bangladesh is borrowing to offset its imbalances in external trade.

He said the import of food, capital machinery and raw cotton increased, which is beyond the norm.

"If we fail to utilise the 'borrowed money' then it will adversely impact on other economic indicators, including the economic output," said Dr Mujeri, also a former chief economist at the Bangladesh Bank said.

During 2017-18, import surged by over 25 per cent while exports grew by only 6.0 per cent.

Such trade balance recorded a deficit of $ 18.26 billion during FY18 as compared to the deficit of $ 9.47 billion in FY17.

Dr Ahsan H Mansur, executive director at the Policy Institute of Bangladesh (PRI), said despite financial account surplus of nearly 1.0 billion, the overall balance registered a deficit.

"This is a matter of concern," Dr Mansur noted.

He sees no other measures excepting the depreciation of local currency against dollars to remain competitive.

Dr Mansur said if the situation continues the country would need to turn to the International Monetary Fund (IMF), which help countries overcome their BoP-related problems.

  • Courtesy: The Financial Express/ Sep 03, 2018

Govt's borrowing from banks may go up this month

Bankers see no impact on money market

Siddique Islam

The government is set to raise bank borrowing significantly in September as part of financing its budget deficit for the current fiscal year (FY), officials said.
It may borrow upto Tk 130 billion from the banking system this month by issuing treasury bills (T-bills) and bonds, according to the auction calendar of the Bangladesh Bank (BB) released recently.

The gross bank borrowing figure was Tk 18 billion for August, but it was Tk 138 billion in July.

The net bank borrowing is set to reach Tk 30.50 billion by the end of this month after deducting Tk 99.50 billion as maturity of the government securities from the gross borrowing, according to BB officials.

The government will have to pay Tk 90 billion out of Tk 99.50 billion against the maturity of its securities, particularly 91-Day T-bills in September, the officials said.

The government's net bank borrowing was nearly Tk 40.39 billion as on August 19, according to a BB report.

Senior bankers, however, did not see any major impact on such borrowings, saying that it might not create any pressure on the money market.

"The market is now pretty stable," a senior treasury official of a leading private commercial bank (PCB) told the FE.

He would not elaborate.

The central bank officials said the government has already availed partially both overdraft (OD) drawing facilities and ways and means advances (WMAs) from the central bank to meet its budgetary expenses.

The government is now empowered to borrow up to Tk 40 billion from the central bank under the advances to meet its day-to-day expenditures without issuing any securities.

Besides, the government's limit for overdraft drawing from the central bank has been capped at Tk 40 billion.

Currently, the government is holding negative balance amounting to nearly Tk 45 billion in its accounts, a senior official familiar with the government debt-management activities told the FE.

"The trend in government's bank borrowing for the next month will depend on the overall revenue collection until the last week of September," the official noted.

The ministry of finance had set a bank-borrowing target of Tk 420.29 billion for the FY 2018-19 to finance the budget deficit.

Under the proposed bank borrowing, the government will borrow Tk 239.65 billion issuing long-term bonds while the remaining Tk 180.64 billion through T-bills.

Currently, four T-bills are being transacted through auctions to adjust the government's borrowings from the banking system.

The T-bills have 14-day, 91-day, 182-day and 364-day maturity periods.

Also, five government bonds, with tenures of two, five, 10, 15 and 20 years respectively, are traded in the market.

  • Courtesy: The Financial Express/ Sep 06, 2018

হুমকির মুখে বঙ্গবন্ধু সেতু


উত্তরবঙ্গের প্রবেশদ্বার গুরুত্বপূর্ণ বঙ্গবন্ধু সেতুর পাশ ঘেঁষে বালু উত্তোলন করছে কিছু অসাধু ব্যবসায়ী।  অবৈধভাবে বালু উত্তোলনের দায়ে ৭ লাখ টাকা জরিমানা ও ৭ জনকে আটক করেছে ভ্রাম্যমাণ আদালত। বুধবার সন্ধ্যায় সিরাজগঞ্জ জেলা প্রশাসকের কার্যালয়ের নির্বাহী ম্যাজিস্ট্রেট মো. আজগর আলীর নেতৃত্বে এই ভ্রাম্যমাণ আদালত পরিচালনা করা হয়।

এসময় পানি উন্নয়ন বোর্ডের নির্বাহী প্রকৌশলী মো. আরিফুল ইসলাম, বঙ্গবন্ধু সেতু কর্তৃপক্ষের সহকারী প্রকৌশলী আহসানুল কবির, সহকারী পরিচালক আবু বকর সিদ্দিকসহ থানা পুলিশ ও আনসার বাহিনীর সহযোগিতায় ভ্রাম্যমান আদালত এলাকায় অভিযান পরিচালনা করে।

সিরাজগঞ্জ জেলা প্রশাসকের কার্যালয়ের নির্বাহী ম্যাজিস্ট্রেট মো. আজগর আলী জানান, বঙ্গবন্ধু সেতুর উত্তর পাশ থেকে অবৈধভাবে ভলগেট মেশিন দিয়ে বালু উত্তোলন করছে এমন সংবাদে ওই এলাকায় গিয়ে অভিযান পরিচালনা করা হয়।

অভিযানে এমভি আব্বাস আলী ব্যাপারী এন্টার প্রাইজ, ভলগেট থেকে আলমাজ আলা ও সোহেল সরকার নামে দুজনকে আটক ও দুই লাখ টাকা জরিমানা করেন।

মেসার্স সজিব এন্টারপ্রাইজ থেকে সুজন হোসেন নামের একজনকে আটক ও দেড় লাখ টাকা জরিমানা করে। এমভি রাজীব-১ থেকে শাহজামাল সরকার ও রব্বানী সরকার নামে দুজনকে আটক ও ২ লাখ টাকা জরিমানা করা হয়। আলীফ মিম ড্রেজার প্রকল্প থেকে মনির হোসেন ড্রাইভার ও হিরা মিয়া লস্কর ড্রাইভারকে আটক ও দেড় লাখ টাকা জরিমানা করা হয়। মোট ৭ জনকে আটক ও ৭ লাখ টাকা জরিমানাসহ মালামাল জব্দ করা হয়।

প্রসঙ্গত, দীর্ঘদিন ধরে ওই এলাকায় স্থানীয় প্রভাবশালী ও রাজনৈতিক নেতাদের ছত্রচ্ছায়ায় বঙ্গবন্ধু সেতুর পাশ থেকে অবৈধভাবে বালু উত্তোলন করছে বলে স্থানীয়রা জানায়। ওই বালুর উত্তোলনের দায়ে বঙ্গবন্ধু সেতু হুমিকর মুখে পড়তে পারে বলে এলাকাবাসীর দাবি।

  • কার্টসিঃ বনিক বার্তা/ সেপ্টেম্বর ৬, ২০১৮ 

সরকারি সেবা খাতের দুর্নীতি

সম্পাদকীয়


ট্রান্সপারেন্সি ইন্টারন্যাশনাল অব বাংলাদেশের (টিআইবি) ঘুষ, দুর্নীতিবিষয়ক প্রতিবেদন আমাদের নতুন করে চোখ খোলার একটি বিরাট সম্ভাবনা তৈরি করেছে। আইনশৃঙ্খলা রক্ষাকারী সংস্থা সর্বাধিক দুর্নীতিগ্রস্ত খাত হিসেবে চিহ্নিত হওয়ার বিষয়টিকে আমরা সবচেয়ে বেশি উদ্বেগজনক বলে মনে করি। কারণ, আইনশৃঙ্খলা রক্ষাকারী সংস্থাগুলোর দুর্নীতিগ্রস্ত হওয়ার অর্থ হলো সরকারি সেবা খাতসংশ্লিষ্ট অন্য সংস্থাগুলোও ইতিমধ্যে কমবেশি ‘যথেষ্ট দুর্নীতিগ্রস্ত’ হয়েছে বলে বাস্তবসম্মত আশঙ্কার সৃষ্টি হতে পারে।

কারণ, আইনশৃঙ্খলা রক্ষাকারী সংস্থাগুলো প্রত্যক্ষ বা পরোক্ষভাবে আরও উল্লেখযোগ্যসংখ্যক সংস্থার নিয়মনীতির ওপর সরাসরি নিয়ন্ত্রণ বজায় রাখতে পারে। সুতরাং আইন প্রয়োগকারী সংস্থার সর্বাধিক দুর্নীতিগ্রস্ত হওয়ার অর্থ তারা কেবল তাদের বিভাগীয় সেবা দিতেই ঘুষ নেয় তা নয়, বিশেষ করে পুলিশ অন্যান্য সরকারি সংস্থার সেবা পাওয়ার ক্ষেত্রেও তারা প্রভাব বিস্তার করে। সুতরাং পুলিশ বিভাগকে দুর্নীতিমুক্ত করা কিংবা তাদের দুর্নীতি কমিয়ে আনা, তথা তাদের আরও দুর্নীতিতে জড়িয়ে পড়া থেকে বাঁচাতে সরকারকে সর্বোচ্চ পদক্ষেপ নিতে হবে।

পুলিশের কর্তাব্যক্তিরা বড় গলায় বলে থাকেন যে বর্তমান সরকারের আমলে পুলিশের আর্থিক সুযোগ-সুবিধা অনেক বেড়েছে। এখন জনগণের সামনে তাদের এটা পরিষ্কার করা উচিত যে সেসব রাষ্ট্রীয় প্রণোদনা দুর্নীতি রোধে কী ভূমিকা রেখেছে। কারণ, আর্থিক সুবিধাদাতা তো কার্যত করদাতা আমজনতা। সেই আমজনতা বৈধভাবে পুলিশকে বর্ধিত বেতন দেবে এবং তারাই তাদের কাছ থেকে সেবা নিতে ঘুষ দিতে বাধ্য হবে—এটা তো হতে পারে না। সার্বিক বিচারে একটি বিষয় পরিষ্কার যে সরকারি সেবা খাতে সুবিধাবঞ্চিত মানুষই সব থেকে বেশি অসহায় হয়ে পড়েছে। এর একটা জবাবদিহি ও আশু প্রতিকার দরকার।

সরকারি সেবা পাওয়ার ক্ষেত্রে সমাজের অনগ্রসর অংশ, বিশেষ করে দরিদ্র ও প্রান্তিক জনগোষ্ঠীর অতিরিক্ত চাপে থাকার আরও বহুমাত্রিক ক্ষতিকর দিক আছে। যেমন ঘুষ দিয়ে তারা কোনোমতে নিজেদের পরিস্থিতির সঙ্গে খাপ খাইয়ে নিচ্ছে। এটা দাবি করার যুক্তি অতীব দুর্বল যে ঘুষের বিনিময়ে তাদের জীবনে আইনের শাসনের শর্ত পূরণ হচ্ছে। সরকারি নীতিনির্ধারকেরা বরং এটাও খতিয়ে দেখতে পারেন, ঘুষের বিনিময়ে তাঁরা আসলে ভুক্তভোগীদের যা দিচ্ছেন, সেটা আদৌ বৈধ ‘সেবা’ কি না।

২০১৫ সালে টিআইবির আগের প্রতিবেদনে ঘুষ দিতে বাধ্য হওয়া খানার হার ছিল ৭১ ভাগ। দুই বছরের ব্যবধানে সেটা বেড়ে ৮৯ ভাগ হয়েছে। এটা এখন জলের মতো পরিষ্কার যে এখনই কার্যকর পদক্ষেপ নিতে ব্যর্থ হলে অল্প সময়ের ব্যবধানেই তা শতভাগ পূর্ণ হতে পারে। রিপোর্ট বলেছে, সাড়ে ৬৬ ভাগ খানাই সেবা-দুর্নীতির শিকার। ঘুষ নিয়ে সরকারের নীতিনির্ধারকেরা অনেক সময় উদাসীন বা আত্মতুষ্টিতে ভোগেন। এখন তাঁদের উচিত হবে টিআইবির এই ফলাফলকে জেগে ওঠার ঘণ্টাধ্বনি হিসেবে নেওয়া। অতীতের কিছু টিআইবি প্রতিবেদনের মতো এই ফলাফলকেও অভ্যাসবশত নাকচ করা হলে তা জাতীয় স্বার্থের পরিপন্থী ও একটা আত্মঘাতী বিষয় হবে। দুর্নীতি দমন কমিশনসহ (দুদক) দুর্নীতি প্রতিরোধের যত ধরনের ব্যবস্থা ও হাতিয়ার কাগজে-কলমে সচল রয়েছে, সেসব আসলে কতটা জনস্বার্থ রক্ষা করতে পারছে, সেই হিসাব-নিকাশও জরুরি।

আমরা টিআইবির গবেষণার একটি বিষয়কে অগ্রাধিকার ভিত্তিতে বিবেচনায় নিতে বলব। তারা দেখিয়েছে যে যেসব সেবাদানের প্রক্রিয়ায় মানুষের শারীরিক সংশ্লিষ্টতা কমিয়ে যান্ত্রিক পদ্ধতিনির্ভর করা সম্ভব হয়েছে, সেখানে ঘুষের প্রকোপ কমেছে। বিষয়টি সরকারের ডিজিটাল বাংলাদেশ ধারণার সঙ্গে সংগতিপূর্ণ। আমরা আশা করব, সেবা খাতের যেখানেই সম্ভব, সেখানেই যন্ত্রনির্ভরতা বাড়াতে হবে। আর আইন প্রয়োগকারী সংস্থাগুলোর জন্য সব থেকে জরুরি রাজনৈতিকীকরণ বন্ধ এবং পেশাদারির পুনরুজ্জীবন।

  • কার্টসিঃ প্রথম আলো/ সেপ্টেম্বর ৬,২০১৮ 

Denying children playtime causes irreparable physical, mental damage

Speakers tell discussion


Excessive pressure of studies, lack of playgrounds and a perceived insecurity of the outdoors deny children the opportunity to play in the capital, according to findings of a study disseminated in the capital yesterday.

The findings were presented at a discussion tiled “Children's right to play in Dhaka city” organised jointly by The Daily Star and Save the Children at The Daily Star Centre. The study, conducted with 300 children and as many parents of 600 households from Kalyanpur slum, Dhanmondi, Dhaka University residential area and Mirpur, was led by Salma Akhter, a sociology professor of Dhaka University.

According to the findings, girls play less outdoors than boys in fear of insecurity, and parents worry about the possibility of their girls being sexually harassed.

“Denying children the opportunity to play causes irreparable physical and mental damage [to them],” said Laila Khondkar, director of Save the Children. “And for play opportunities to be in place, it does not necessarily require heavy physical resources but a favourable mindset of adults.”

The study, sponsored by Save the Children Bangladesh, found that 80 percent children considered that they could play outside, had open space been available in their neighbourhood.

Ishrat Islam, a professor of urban and regional planning at Buet, said the available playgrounds in the capital are neither sufficient, nor accessible or conducive for children.

The available city parks and playgrounds are not children-friendly particularly for girls, who are subjected to sexual harassment and verbal abuse in open playfields, said Meftahun Nahar Ful, a member of Child Parliament, an adolescents' platform. 

Ahnaf Anam Arko, researcher at child rights forum National Children's Task Force, said most of city's playfields are plagued with commercial activities and pestering of drug addicts.

Iqbal Habib, joint secretary of Bapa, said there are many public playgrounds in the capital like Dhanmondi road-8 playground that are off-limits to children.

With the city children suffering due to shortage of adequate playgrounds, the abandoned Tejgaon airport, four times the Suhrawardy Uddyan, should be opened as a free public space, he said.

Prof Adil Mohammed Khan, general secretary of Bangladesh Institute of Planners, said five public playgrounds in Dhanmondi are all exclusively occupied by different clubs denying public access. Despite a High Court verdict in its favour, the government failed to recover the Dhanmondi road-8 playground, he said.

Md Ashraful Islam, project director of Dhaka city's Detailed Area Plan revision, said they would incorporate citizens' recommendations for playgrounds in the upcoming revised plan.

  • Courtesy: The Daily /Star Sep 06, 2018

Revival of Ganges barrage project

EDITORIAL

Have the technical faults been removed?


The government's decision to revive a project to construct a barrage on the Ganges near Rajbari, abandoned a year earlier because of its “faulty” design, has raised questions about the justification for such a move. The USD 5.15 billion scheme, resuscitated without any change whatsoever in its design, is the costliest of the 80 projects included in the new Delta Plan 2100 approved on Tuesday. While we appreciate the vision driving the mega plan, we fail to comprehend what has influenced the revival decision especially when the said project and its feasibility study had been rejected by the prime minister a year ago on the grounds that there were flaws in them. We wonder how such a defective project is going to achieve its stated goals.

A barrage is an important part of the life of local people who are its primary beneficiaries. They are also the ones who will suffer most if there is a defect in the plan or if it fails to rightly predict or address the probable risk factors. There are a number of examples of a barrage project going haywire for local communities, the closest to home being the Farakka barrage. For all its geopolitical implications, the Farakka barrage has reportedly caused regular land/bank collapses and displacement of a huge number of people within India. The Ganges Barrage project, if implemented, is supposed to facilitate irrigation by diverting water flow, help restore ecological balance and increase livelihood opportunities in the project area, among other things. Its success rests on the precision of its design and the judiciousness of its response to likely impacts which are usually measured through a comprehensive feasibility study, a process that has been ignored in this case.

We think the public have a right to know why the decision was taken then. The government should clear their doubts, since a costly project such as this should be free of all risk factor.

  • Courtesy: The Daily Star /Sep 06, 2018

Polls Under Neutral Govt: BNP, Juktafront, Gonoforum to wage a united movement


Leaders of the BNP, Juktafront and Gonoforum yesterday stressed the need for unity to wage a movement for a fair and acceptable national election under a neutral administration after dissolving parliament.

Specific programmes would be announced soon, they said at a discussion titled “Boycotting Electronic Voting Machines: national election and political alliance” at the Jatiya Press Club organised by Nagorik Oikya.

BNP Secretary General Mirza Fakhrul Islam Alamgir said, “Let us unite and wage a movement…. We will try to protect the people's rights and save the country even at the cost of the last drop of our blood.”

Nagorik Oikya, Bikolpodhara Bangladesh and Jatiya Samajtantrik Dal formed Juktafront in December last year.

The programmes would not cause sufferings to commuters, said Prof AQM Badruddoza Chowdhury of Bikolpodhara.

“Democracy exists only for the ruling party, not for the opposition. We have tolerated the undemocratic situation and autocratic rule in the country for many years in the name of democracy. We will not tolerate this anymore,” he said. 

Badruddoza urged the government to deploy armed forces 30 days before the election and continue the deployment 10 days afterwards.

The government should scrap the requirement of permission for holding rallies in the country, he said.

Gonoforum President Dr Kamal Hossain urged all democratic and non-communal forces to unite in effort to establish democracy.

"Those who gathered on this stage want to forge a national unity so that we can establish a pure democracy, an effective parliament and an accountable government.

"We'll unite against injustice. It is the nature of the Bangalees not to bow down to injustice. We must free ourselves from injustice," he said.

ASM Abdur Rob of JSD and Mahmudur Rahman Manna of Nagorik Oikya agreed to announce joint programmes soon. 

Maj Gen (retd) Syed Muhammad Ibrahim, Prof Dilara Chowdhury and Prof Asif Nazrul also spoke at the event. 

  •  Courtesy: The Daily Star/ Sep 06, 2018

Govt must not hold Khaleda trial inside jail

Editorial


THE government’s decision to hold the trial of the Bangladesh Nationalist Party chairperson Khaleda Zia in the Zia Charitable Trust corruption case inside the old central jail on Nazimuddin Road in Old Town of Dhaka is worrying as such a trial inside the old jail could hardly, in effect, constitute a public trial. 

The decision, on this count, is in breach of both the constitution and the laws. It is not that there have been no precedents of such trial in this land that now is Bangladesh. But they all were conducted during the martial law. 

The first such trial was of Bangladesh’s founding president Sheikh Mujibur Rahman in the Agartala Conspiracy Case in 1968 during the martial law of Ayub Khan. Although the accused, Sheikh Mujib and 34 others, were kept in the Dhaka Central Jail, they were moved to the courtroom into the secured borders of the Dhaka cantonment for the trial proceedings. 

The second such trial of Abu Taher, a military officer and decorated war hero, in 1976 during the martial law of General Ziaur Rahman, who was Bangladesh’s seventh president, in a courtroom inside the Dhaka cantonment.

The Awami League has time and again rightly criticised the holding of trial in such a manner. We at New Age subscribe to the view that the Awami League used to hold about such trials that are not public. After so many years, the government that the Awami League, led by Sheikh Hasina, presides over making a decision to hold the trial of Khaleda Zia in a highly secured place where the access of general people to such courtroom, is, indeed, impossible. Although the Anti-Corruption Commission’s public prosecutor seeks to say that the courtroom in the old central jail should be an open court and people and the press would have access to the court, it is anybody’s guess how far the old Dhaka central jail, which remains heavily guarded and would have security heightened further for the trial, could ensure an easy access of the general people to the court in question.

The government is reported to have decided in July 2014 to hold the trial of a case filed under the Explosive Substances Act in connection with the rebellion at the headquarters of the border forces in a makeshift courtroom inside the Dhaka Central Jail, but the government retreated on the decision to avoid controversy and the trial continued in the makeshift courtroom set up at Bakshibazar in Dhaka.

While the government must not hold the trial of Khaleda Zia in a courtroom that would be a travesty of a public trial in terms of fairness, in breach of the constitution and the laws, setting a precedent of holding trials in such a manner would only leave scope for misuse or abuse of the ominous provision, as rights activists and criminal law experts fear, in politically motivated cases against politicians. The government must stand back on this decision.

  • Courtesy: New Age/ Sep 06, 2018