Search

Wednesday, June 20, 2018

মানবাধিকার তদন্তের অনুরোধে সাড়া দিচ্ছে না বাংলাদেশ — জাতিসঙ্ঘ



মানবাধিকার তদন্তে জাতিসঙ্ঘের অনুরোধে সাড়া দিচ্ছে না বাংলাদেশ। জাতিসঙ্ঘের এ ধরনের অন্তত দশটি অনুরোধে বাংলাদেশ সাড়া দেয়নি।

জাতিসঙ্ঘের মানবাধিকারবিষয়ক কমিশনার জিয়াদ রাদ আল হুসেইন এ কথা জানান। সোমবার জেনেভায় জাতিসঙ্ঘ মানবাধিকার কাউন্সিলের ৩৮তম অধিবেশনে তিনি বক্তব্য রাখছিলেন।

জিয়াদ রাদ আল হুসেইন নাগরিক সমাজের কাজ করার ক্ষেত্র সঙ্কুচিত হওয়ার উদ্বেগ এবং নিরাপত্তা বাহিনীর বিচারবহির্ভূত কর্মকাণ্ডের অভিযোগ মোকাবেলায় বাংলাদেশ সরকারকে আরো সক্রিয়া হওয়ার আহ্বান জানান। 

Tuesday, June 12, 2018

গোষ্ঠীতন্ত্রের পছন্দের বাজেট


আমলাদের বেতন খরচের দ্বিতীয় খাত। আর ঋণ করে তা জোগাতে হয় বলে ঋণের সুদাসল পরিশোধ রাজস্ব ব্যয়ের পয়লা খাত। ব্যাংকে নৈরাজ্য থাকার পরও করপোরেট কর কমবে, ব্যাংক কমিশন করে শৃঙ্খলা ফিরিয়ে আনা হবে না। বিচারহীনতার সংস্কৃতি আর্থিক খাতের অন্য খাত তথা পুঁজিবাজারেও। পাশাপাশি গোষ্ঠীতন্ত্রের তুষ্টির খাতগুলোতে বরাদ্দ সর্বোচ্চ।

বাজেট বাস্তবায়নে ধারাবাহিক অবনতি

অনেকে বলে থাকেন, বাজেটের আকার বড়। কিন্তু আশপাশের উন্নয়নশীল দেশগুলোর হিসাব তা বলে না। বাংলাদেশের ২০১৮-১৯ অর্থবছরের বাজেট যেখানে জিডিপির ২১ শতাংশের কাছাকাছি, সেখানে ভারতে তা ২৬ ও মালয়েশিয়ায় ২৭ শতাংশ। এ ছাড়া উঠতি উন্নয়নশীল দেশগুলোতে বাজেট জিডিপির ৩১ শতাংশ। তা ছাড়া কোনো বছরই বাজেট পুরোপুরি বাস্তবায়িত হয় না। গত অর্থবছরে ২১ শতাংশ বাজেট বাস্তবায়িত হয়নি। এ হিসাবে প্রস্তাবিত বাজেট আসলে ৩ লাখ ৭১ হাজার কোটি টাকায় দাঁড়ায়। প্রকল্প প্রণয়ন ও দক্ষতার সংকট, ব্যয়ের দক্ষতার সংকটের ফলে বার্ষিক উন্নয়ন কর্মসূচি (এডিপি) পুরোপুরি বাস্তবায়িত হচ্ছে না। ফলে প্রকৃত এডিপির আকার কমছে।

বাজেট বাস্তবায়নই বর্তমানে অন্যতম চ্যালেঞ্জ। ২০১১-১২ অর্থবছর থেকে বাজেট বাস্তবায়নের হার ক্রমেই কমছে। ওই বছর বাজেটের ৯৩ শতাংশ বাস্তবায়িত হয়। এভাবে পর্যায়ক্রমে ২০১২-১৩ অর্থবছরে ৯১ শতাংশ, ২০১৩-১৪ অর্থবছরে ৮৫ শতাংশ, ২০১৪-১৫ অর্থবছরে ৮২ শতাংশ, ২০১৫-১৬ অর্থবছরে ৭৯ শতাংশ ও ২০১৬-১৭ অর্থবছরে ৭৮ শতাংশ হয়।

কর-জিডিপি অনুপাত এবং অবাস্তব লক্ষ্যমাত্রা

বাংলাদেশে কর-জিডিপি অনুপাত ২০০৯ সালে ছিল ৯ শতাংশ, যা পরে কমে ২০১৩-১৪ এবং ২০১৪-১৫ অর্থবছরে ৮ দশমিক ৬ শতাংশ হয়। ২০১৫-১৬ অর্থবছরে বাংলাদেশের কর-জিডিপি অনুপাত হয় ৮ দশমিক ৮ শতাংশ, যেখানে পাশের ভারতে ছিল ১৬ দশমিক ১৬, পাকিস্তানে ১০ দশমিক ৫, শ্রীলঙ্কায় ১১ দশমিক ৮ এবং নেপালে ১৮ দশমিক ৪ শতাংশ। বাংলাদেশে পশ্চাদগামী (রিগ্রেসিভ) কর কাঠামো বিদ্যমান। রাজস্ব আয়ে প্রত্যক্ষ করের চেয়ে পরোক্ষ করের অবদান বেশি। জাতীয় রাজস্ব বোর্ড (এনবিআর) কর্তৃক সংগৃহীত রাজস্বের অর্ধেকের বেশি আসে ভ্যাট ও আবগারি শুল্ক থেকে। ২০১৮-১৯ অর্থবছরের বাজেটে আয়কর ও ভ্যাট থেকে রাজস্ব আয়ের লক্ষ্যমাত্রা ধরা হয়েছে যথাক্রমে ১০০,৭১৯ কোটি ও ১১০,৫৫৫ কোটি টাকা।

২০১৮-১৯ অর্থবছরের বাজেটে মোট রাজস্ব আয়ের লক্ষ্যমাত্রা ধরা হয়েছে ৩ লাখ ৩৯ হাজার ২৮০ কোটি টাকা। এটা আগের অর্থবছরের সংশোধিত বাজেটের চেয়ে ৭৯ হাজার ৮২৬ কোটি টাকা বা প্রায় ৩১ শতাংশ বেশি। অথচ প্রতি অর্থবছরেই রাজস্ব সংগ্রহে উল্লেখযোগ্য ঘাটতি থাকে। ২০১৫-১৬ ও ২০১৬-১৭ অর্থবছরে ঘাটতি যথাক্রমে ৩১ হাজার ৪৩ কোটি ও ২৪ হাজার ২৫২ কোটি টাকা। আর ২০১৭-১৮ অর্থবছরের প্রথম ৯ মাসে ঘাটতির পরিমাণ ২৩ হাজার কোটি টাকা।

করের টাকা কোথায় যায়

সরকারি ব্যয়ের বড় অংশ যাচ্ছে প্রধান দুটি অনুৎপাদনশীল খাতে। যথা: ১. সরকারি কর্মচারীদের বেতন-ভাতা ২. ঋণের সুদ পরিশোধ। এ বছরের অনুন্নয়ন বাজেটে সবচেয়ে বরাদ্দ দেওয়া হয়েছে সরকারি ঋণের সুদ পরিশোধে (১৮ শতাংশ)। গত বাজেটে তা ছিল ১৬ দশমিক ৯ শতাংশ। এরপরই বরাদ্দ বেশি পেয়েছে শিক্ষা ও প্রযুক্তি খাত (১৩ দশমিক ৬ শতাংশ)—আগের বছরের চেয়ে প্রায় ১ শতাংশ কম। প্রাথমিক ও গণশিক্ষা এবং শিক্ষা মন্ত্রণালয়ের দুই বিভাগের জন্য ৫৩ হাজার ৫৪ কোটি টাকা বরাদ্দের প্রস্তাব করা হয়েছে। এটি খাতওয়ারি দ্বিতীয় সর্বোচ্চ বরাদ্দ। তবে এখানে শিক্ষার মান উন্নয়ন অথবা দক্ষতা বৃদ্ধির বিপরীতে অবকাঠামো খাতের ওপর বেশি গুরুত্ব দেওয়া হয়েছে। অনুমেয় যে স্থানীয় সাংসদ ও অন্যান্য রাজনৈতিক সুবিধাভোগী গোষ্ঠীর জন্য এ ধরনের বরাদ্দ।

বাংলাদেশে অবকাঠামো নির্মাণে ব্যয় পৃথিবীতে সর্বোচ্চ। নির্মাণ সময়ও সর্বোচ্চ। নির্মাণ ব্যয় বৃদ্ধির মাধ্যমে জনগণের সম্পদ লুট করা হচ্ছে। উদাহরণস্বরূপ, বাংলাদেশে সম্প্রতি মহাসড়ক চার লেনে উন্নীত করার জন্য প্রতি কিলোমিটারে ব্যয় করা হয়েছে ৫৪ কোটি টাকা। ইউরোপে একই ধরনের মহাসড়ক নির্মাণে প্রতি কিলোমিটারে গড়ে ব্যয় হয় ২৮ কোটি টাকা। চীনের পঞ্চবার্ষিক পরিকল্পনায় চার লেন মহাসড়কের প্রতি কিলোমিটারের জন্য ব্যয় বরাদ্দ রাখা হয় ১২-১৩ কোটি টাকা এবং দুই লেন মহাসড়কের প্রতি কিলোমিটারে ব্যয় ১০ কোটি টাকা। যথাযথ কারণেই গোষ্ঠীতন্ত্রের তুষ্টিতে এ খাতে বরাদ্দ সর্বোচ্চ।

তারপরে অবস্থান জ্বালানি খাতের। একই রকম কারণে। এ সরকারের আমলে সবচে বেশি ভর্তুকি দিতে হয়েছে বিদ্যুৎ খাতে। রেন্টাল, কুইক রেন্টাল বিদ্যুৎ উৎপাদনকেন্দ্র এবং ভারত থেকে অতি উচ্চমূল্যে বিদ্যুৎ কিনে ভর্তুকি দিয়ে গ্রাহকদের সরবরাহ করা হয়েছে ও হচ্ছে। বিদ্যুতের ইউনিটপ্রতি মূল্য বারবার বাড়ানো হয়েছে। তা সত্ত্বেও বিদ্যুৎ খাতে ভর্তুকির পরিমাণ কমানো যাচ্ছে না।

বিদ্যুৎ ও গ্যাস খাতে সরকার অপরিণামদর্শীভাবে একের পর এক ব্যয়বহুল প্রকল্প বাস্তবায়নের জন্য চুক্তি করে চলেছে। এসব প্রকল্প উচ্চসুদে বিদেশি ঋণ গ্রহণের মাধ্যমে বাস্তবায়ন করা হয়েছে। এর ফলে বিদ্যুৎ ও গ্যাসের দাম অস্বাভাবিকভাবে বাড়ছে, যা জনগণের ক্রয়ক্ষমতার বাইরে চলে যাচ্ছে। যদি কৃত্রিমভাবে গ্যাস ও বিদ্যুতের দাম কমিয়ে রাখতে হয়, তাহলে প্রতিবছর এ দুটি খাতে যে পরিমাণ অর্থ ভর্তুকি দিতে হবে, তা দেশের অর্থনীতিতে ভয়াবহ প্রভাব ফেলবে।

এতত্সত্ত্বেও বিদ্যুৎ ব্যবস্থার আশাব্যঞ্জক উন্নতি হয়নি। ঢাকা মহানগর ছাড়া দেশের ছোট-বড় শহর/নগর ও গ্রাম এলাকায় বিদ্যুৎ সরবরাহ অপ্রতুল ও অনিয়মিত। গ্যাস সরবরাহের বেলাতেও একই অবস্থা বিদ্যমান। বাংলাদেশে পর্যাপ্ত সৌরশক্তি থাকা সত্ত্বেও সৌরশক্তি থেকে বিদ্যুৎ উৎপাদন হয় অনেক কম।

বরাদ্দ কমে যাওয়ার খাতগুলো

সামাজিক নিরাপত্তা ও কল্যাণ খাতে বরাদ্দ কমেছে। প্রস্তাবিত বাজেটে এ খাতে বরাদ্দ দেওয়া হয়েছে ৬ দশমিক ৪ শতাংশ। চলতি বাজেটে আছে ৬ দশমিক ৭ শতাংশ। পেনশন, অবসর ভাতায় বরাদ্দ রাখা হয়েছে ৯ দশমিক ১ শতাংশ। দীর্ঘদিন ধরে ইউনিভার্সাল পেনশন স্কিমের প্রয়োজনীয়তার কথা বলা হচ্ছে। কিন্তু এখানে প্রশ্ন হলো আমাদের দেশে ৮৭ শতাংশ অনানুষ্ঠানিক খাত। এই আমলাতন্ত্রকে দিয়ে এই বিশাল খাতের জন্য পেনশনের ব্যবস্থা এবং তা বাস্তবায়ন অলীক কল্পনামাত্র বাস্তবায়নের কোনো পদক্ষেপ লক্ষণীয় নয়।

ঋণ করে ঘি খাওয়ার অর্থনীতি

যদি সরকার প্রস্তাবিত ৪ লাখ ৬৪ হাজার ৫৭৩ কোটি টাকার বাজেট সম্পূর্ণ বাস্তবায়ন করতে যায়, যদিও তার সম্ভাবনা কম, সরকারকে ধার্যকৃত প্রস্তাবিত লক্ষ্যমাত্রার অধিক ঋণ নিতে হবে। লক্ষ্যমাত্রা অনুযায়ী রাজস্ব আয় হওয়ার সম্ভাবনা একদিকে যেমন কম এবং অন্যদিকে বৈদেশিক উৎস থেকে প্রস্তাবিত ৫০,০১৬ কোটি টাকার ঋণ ও অনুদান সাহায্য পাওয়ার সম্ভাবনাও কম। তাই অভ্যন্তরীণ উৎস থেকে ঋণ লক্ষ্যমাত্রার তুলনায় বেড়ে যাবে।

প্রতিবছর বাজেটে ঘাটতি রাখা হয় জিডিপির ৫ শতাংশ। ২০১৮-১৯ অর্থবছরের বাজেটে ঘাটতির পরিমাণ জিডিপির ৪ দশমিক ৯ শতাংশ। বাজেট ঘাটতি ৫ শতাংশের মধ্যে রাখতে বিভিন্ন গুরুত্বপূর্ণ খাতে বরাদ্দ সীমিত হয়ে পড়ে। অথচ দেখা যায়, বাজেটে বরাদ্দ অর্থের সম্পূর্ণ অংশ বিভিন্ন কারণে ব্যয় করা সম্ভব হয় না, যা বাজেট ঘাটতির পরিমাণ কমায়। বাস্তবে বাজেট ঘাটতির পরিমাণ দাঁড়ায় ৩ শতাংশের মতো। অথচ শিক্ষা, স্বাস্থ্যের মতো খাতে যেখানে বিনিয়োগ করলে গুণগত প্রভাব তৈরি হয়, সেখানে প্রয়োজনের তুলনায় বরাদ্দ কম রাখা হয়। দীর্ঘদিন ধরে শিক্ষা ও স্বাস্থ্য খাতে বরাদ্দ মোট বাজেটের বরাদ্দের অনুপাতে স্থির রয়েছে। বাজেট ঘাটতির হিসাবে ঠিক থাকলে শিক্ষা, স্বাস্থ্য ও সামাজিক নিরাপত্তা খাতে বরাদ্দ বাড়ে।

বড় প্রকল্পগুলো শেষ হবে তো?

আগামী ২০১৮-১৯ অর্থবছরের বার্ষিক উন্নয়ন কর্মসূচির (এডিপি) প্রকল্পওয়ারি বরাদ্দ বিশ্লেষণ করে দেখা গেছে, আওয়ামী লীগ সরকারের অগ্রাধিকার তালিকার একটি প্রকল্পও শেষ হওয়ার সম্ভাবনা নেই। তবে বড় প্রকল্পগুলোর জন্য অবশ্য বেশি টাকা বরাদ্দ রাখা হয়েছে। তালিকায় ১০টি প্রকল্প আছে—পদ্মা সেতু, রূপপুর পারমাণবিক বিদ্যুৎকেন্দ্র, মাতারবাড়ী ১২০০ মেগাওয়াট আলট্রা সুপার কয়লাভিত্তিক বিদ্যুৎকেন্দ্র নির্মাণ, ঢাকা ম্যাস র‍্যাপিড ট্রানজিট ডেভেলপমেন্ট প্রজেক্ট (মেট্রোরেল প্রকল্প), পদ্মা সেতু রেলসংযোগ, দোহাজারী থেকে রামু হয়ে কক্সবাজার এবং রামু থেকে মিয়ানমারের কাছাকাছি গুনদুম পর্যন্ত সিঙ্গেল লাইন দ্বৈতগেজ রেলপথ, মহেশখালীতে এলএনজি টার্মিনাল নির্মাণ প্রকল্প প্রভৃতি।

আয়-ব্যয়ে স্বচ্ছতা থাকতে হয়। আর্থিক ব্যয় ব্যবস্থায় শৃঙ্খলাও জরুরি। যেসব খাতে বরাদ্দ বাড়ানো অথবা কমানো হয়েছে তা যেমন স্বচ্ছ নয়, তেমন অবস্থা আয় ও ব্যয় ব্যবস্থাপনায়। এতে কার ওপর কত চাপ পড়বে, কোন খাত থেকে বাড়তি টাকা আসবে, সে ব্যাপারেও কোনো পরিষ্কার কৌশল ও ধারণা অনুপস্থিত। সৃজনশীল চিন্তাভাবনার সংকটও প্রকট।

রাজনৈতিক বন্দোবস্তের প্রতিফলন 

বাজেটের আকার আয় ও ব্যয় এ দেশের রাজনৈতিক বন্দোবস্তের প্রতিফলন ঘটিয়েছে। রাজনৈতিক বন্দোবস্ত নির্ভর করে ক্ষমতার ভাগাভাগি ও দখলের ওপর। সে কারণেই নিম্ন, গরিব ও সমাজের পিছিয়ে পড়া মানুষের ওপর করের চাপ যেমন বেড়েছে, ঠিক ততোধিক হারে ক্ষমতাশ্রয়ী গোষ্ঠীতান্ত্রিক সুবিধাভোগী শ্রেণি সুবিধা পেয়েছে। রাজনীতিক, ব্যবসায়ী ও আমলাদের এই সম্পদ নির্ভরশীল পৃষ্ঠপোষকতাপ্রাপ্ত সিন্ডিকেট তৃণমূল থেকে কেন্দ্র তথা ওপর থেকে নিচ পর্যন্ত উল্লম্ব কাঠামোতে আবদ্ধ এবং একইভাবে শাসনক্ষমতার প্রতিটি স্তরে তথা ইউনিয়ন, উপজেলা, জেলা ও কেন্দ্র পর্যন্ত আবার অনুভূমিকভাবে জড়িত। এর মাধ্যমে ওপর-নিচ পর্যায়ে অনেকে রাষ্ট্রীয় পৃষ্ঠপোষকতায় ভাগাভাগির অংশীজন হতে পারে। সে কারণেই সর্বস্তরে ভৌত অবকাঠামো তথা রাস্তাঘাট, সেতু, জ্বালানি খাতে বরাদ্দ সর্বাধিক বাড়ানো হয়েছে। একই ধারায় স্থানীয় পর্যায়ে সাংসদদের তত্ত্বাবধানে স্কুল, কলেজ ও মাদ্রাসা অবকাঠামো নির্মাণে বরাদ্দ দিয়ে রাষ্ট্রীয় সম্পদে বখরার সুযোগ করে দেওয়া হয়েছে।

ওই একই যুক্তিতে আমলাদের বেতন খরচের দ্বিতীয় খাত। আর ঋণ করে জোগাতে হয় বলে ঋণের সুদাসল পরিশোধ রাজস্ব ব্যয়ের প্রথম খাত। ব্যাংকে নৈরাজ্য থাকার পরও করপোরেট কর কমবে, ব্যাংক কমিশন করে শৃঙ্খলা ফিরিয়ে আনা হবে না। বিচারহীনতার সংস্কৃতি আর্থিক খাতের অন্য খাত তথা পুঁজিবাজারেও। অর্থাৎ জোরজবরদস্তির মাধ্যমে আদিম পদ্ধতিতে পুঁজির পুঁজিভবন ঘটছে। বেড়ে চলেছে সম্পদ ও আয়ের বৈষম্য। মুক্তিযুদ্ধের চেতনার—সাম্য, সামাজিক ন্যায়বিচার ও মানবিক মর্যাদার উল্টোরথ চলছে।
  • ড. রাশেদ আল মাহমুদ তিতুমীর: অধ্যাপক, উন্নয়ন অধ্যয়ন বিভাগ, ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয় এবং চেয়ারপারসন, উন্নয়ন অন্বেষণ।


Major challenges remain unaddressed



Unnayan Onneshan prepares a rapid assessment of the proposed national budget for the 2018-2019 financial year 


THE finance minister has announced 47th national budget for fiscal year 2018-19. The current year’s budget is somewhat different from the previous one by the fact that it precedes the national parliamentary election. The budget has been declared in the backdrop of a number of economic challenges in three major areas — macroeconomic stability, medium term scenario in socio-economic development and institutional fragility. 

Macroeconomic stability is threatened by persistent decrease in exchange rate of local currency, large scale deficit in current account balance and high inflation. In the medium term, rate of poverty reduction has been slowed down while five northern districts of the country have seen declining economic situation. Lack of diversification in real sector, particularly in agriculture and industry, has contributed to sluggish growth in output and employment. On the one hand, inequality has widened due to the growing gap between return on capital and return on labour; on the other hand, the persistent primitive accumulation in the form of looting in different sectors of the economy. State of human capital in the country has been disappointing due to absence of quality expenditure in social sectors. 

Institutional fragility has been evident in every sector of the economy which is leading different economic sectors to maintain discipline. Institutional fragility and political uncertainty are contributing to the lack of confidence among investors. In the wake of national parliamentary election, investors are adopting ‘wait-and-see policy’ when making investment decisions since they are fearful about the process of power transition and the subsequent business environment recalling the situation after the national election back in 2014.

The size of the budget for FY 2018-19 is Tk. 4,64,573 crore which is 16.06 per cent higher than the proposed budget for FY 2017-18. In terms of the size of the economy, the budget is not so large. The budget for FY 2018-19 is 18.3 per cent of the Gross Domestic Product while it lies below the budget-GDP ratio of other developing countries including the neighbouring countries. India has a budget-GDP ratio of 26 per cent while Malaysia has budget-GDP ratio of 27 per cent. The Budget-GDP ratio is 31 percent in other developing countries.

Regardless of the size, the implementation of budget has been a major challenge in recent years. The country has seen under implementation of budgets since FY 2011-12 and the rate of implementation has assumed a decreasing trend over the years. In FY 2011-12, budget implementation rate was 93 per cent which decreased to 91 percent in FY 2012-13, 85 per cent in FY 2013-14, 82 per cent in FY 2014-15, 79 per cent in FY 2015-16 and 78 per cent in FY 2016-17. In FY 2017-18, budget implementation is expected to be 74 per cent.

Despite the increasing trend of tax revenue over the years, the tax-GDP ratio is very low in Bangladesh compared to global average. In FY 2015-16, Tax-GDP ratio in Bangladesh stood 8.98 per cent, while it was 16.6 per cent in India, 10.5 per cent in Pakistan, 11.8 per cent in Sri Lanka and 18.4 per cent in Nepal. In FY 2016-17 and FY 2017-18, Tax-GDP ratio in Bangladesh slightly increased to 9.0 and 10.39 respectively.



Bangladesh, however, has a regressive tax structure where people with low income have to share relatively larger share of the tax burden due to different forms of indirect taxes. This contradicts a progressive tax structure which is considered necessary for the economy to redistribute its resources. It is evident that Value Added Tax is a regressive form of tax; because its incidence falls more heavily on the lower income people. In FY 2018-19, only 34 per cent of total NBR revenue would come from taxes on income and profit whereas 53.79 per cent would come from indirect sources including VAT and Supplementary Duty together. 

The reasons for lesser collection of direct tax from income and profit include small tax net despite the huge size of population, tax evasion and frequent tax avoidance. Still no action on transfer pricing are taken which could provide huge tax revenue and compensate amount lost due to tax evasion in the country. 

The budget has set a target of collecting Tk 3,39,280 crore as revenue receipts. The target seems to fall short since a gap between revenue target and actual collection has been regular. In the first nine months of the FY 2017-18, collection of revenue stood Tk 1,44,000 crore against a target of Tk 1,67,000 crore leaving a shortfall of Tk 23,000 crore. Budget has been prepared with a deficit equal to 5 per cent of the GDP. In budget 2018-19, deficit has been estimated to be 4.9 per cent of GDP.

Every year a huge portion of the government expenditure is going in unproductive sectors; specifically in salary and allowance of the government employees and interest repayment. In the budget for FY 2018-19, a total of Tk 1,12,266 crore has been allocated for salary and allowances and interest repayment which constitutes 24.17 per cent of the total budgetary outlay. This continuing trend of growing expenditure in unproductive sectors might be creating a zero sum game without required growth in real sectors. 

Allocation in sectors like education, health and social security has been stagnant for years. In budget 2018-19, education, health and social security sectors consecutively have received 14.6 per cent, 5 per cent and 5.1 per cent of the budget. These sectors would get much higher allocation if the budget management was prudent.

Budget has been the occasion of increase in price of many necessities, directly or indirectly. This is because in every budget there are measures that raise prices of certain commodities. The measures taken in the budget for FY 2018-19 are likely to increase price of some 19 commodities while reducing price of some 14 commodities. Soon after the budget is announced, price of some commodities goes up while it is very unprecedented that price of the commodities which is supposed to fall, actually goes down. 

Moreover, price hike of the commodities does not remain subject to only budgetary measures. In recent times, prices of some essential goods and services like house rent, electricity, water, gas etc. have seen frequent and arbitrary hikes outside the scope of national budget. Yet, there exist widespread problems of load-shedding and gas shortage creating multiplier effects on the economy which adversely affects living standards of poor and fixed income people and productivity growth of the economy.

While national budget is directly linked to the living standard of the mass, they have little stake in budget making process. The current structure of budget formulation that follows simple arithmetic in balancing income and expenditure and that maintains a rigid time-bound schedule for approval does not allow participation by numerous stakeholders in the final outcome of the budgetary process. As a consequence, lack of participation in budget making process leads to over-centralisation which, in turn, results in corruption, patronisation and poor implementation of budget.

Macroeconomic challenges

THERE are a number of macroeconomic challenges that would pose difficulty for implementing the proposed budget. Persistent decrease in exchange rate of local currency, large scale deficit in current account balance and prevailing high inflation are threatening macroeconomic stability in the economy. 

The local currency taka has become weak against the US dollar in recent times. In May 2018 Taka per USD rose to 83.70 from 82.98 in April. Rising pressure on local currency is undermining the growth potential of the domestic economy due to persistent current account deficits. 

Deficit in the country’s current account increased to USD 6.32 billion in July-February of the current fiscal year 2017-2018 from USD 963 million in the corresponding period of the previous fiscal year. Despite the sharp increase in import payments against moderate growths in export earnings and remittance inflow deficit increased. As a consequence, the total balance of payment undergoes a deficit of USD 978 million in July-February of FY 2017-18 compared to a surplus of USD 2449 million in July-February of FY 2016-17. On top of that, the country’s trade deficit hit all-time high of USD 11.732 billion in July-February of FY 2017-18, rising by 92.67 per cent from USD 6.089 billion in the same period in the fiscal year 2016-17.

These prevailing trends put high inflationary pressures on the economy. Inflation has risen alarmingly in the current fiscal year creating much pressure on the limited income people. Twelve-month average food and general inflation stood at 7.17 per cent and 5.70 per cent respectively in December 2017 compared to 4.51 per cent and 5.52 per cent in December 2016. 

While the recent official data shows a decline in inflation, recent data of Consumers’ Association of Bangladesh on market price shows that price of all the necessary food items have seen a sharp rise not reflected by the official statistics. The problem of high food inflation is largely institutional. Lack of effective supply chain management and necessary market supervision are not only making people spending more on necessary food items but also depriving the producers of getting adequate returns.
Institutional fragility

INSTITUTIONAL fragility has been evident in all sectors of the economy while the banking sector and the capital market have been the worst victims. Turmoil in banking sector and capital market is discouraging private investment by raising interest rate on the one hand and lowering return on capital and investors confidence on the other.

The recent crises in the banking sector, reflecting the poor risk management ability of the central bank, has made the financial sector in Bangladesh worst among the emerging Asian countries. Continuous default loans, scams, and heist cause increased cost of fund and shortfall in capital in the banks. Bangladesh Bank data shows that as of September 2017, total defaulted loan stood at Tk. 80307 crore gone defaulted representing 10.67 per cent of the total loan. This amount reaches Tk. 1,25,307 crore (equal to 13 percent of GDP) when adding the amount of written-off loan. Additionally, non-performing loan as a proportion of outstanding loan which was 7.2 per cent in 2010, reached 10.7 per cent in September 2017. These numbers, however, understate the magnitude of the problem because these exclude the amounts rescheduled or written off loans. As of September 2017, an amount of Tk 45,000 crores was written off. 

This situation is more upsetting for the State Owned Commercial banks and Development Financial Institutions. Persistent plundering has left the banking sector in a state of capital shortfall. At the end of September 2017, nine banks fell short of capital amounting near a total of Tk 19,467 crore. Of them, the state-owned six banks have the lions’ share of Tk 17,442 crore. Of the defaulted loan six state-owned bank share Tk 38,517 crore with a default rate of 29.25 per cent while domestic private banks share Tk 33,973 crore with default rate of 5.97, two specialised bank share Tk 5,518 crore with default rate of 23.79 per cent and the foreign banks share Tk 2,298 crore with default rate of 7.89 per cent. The government recapitalises the shortfall with taxpayer’s money from budget for the last 10 years instead of correcting the faults of the institutions, which not only increases the burden on taxpayers but also causes a net loss to the economy. 

Further, large scale liquidity shortage has led interest rate to rise, thus discouraging investment in private sector by raising the cost of capital. Despite all these challenges, Budget for FY 2018-19 outlined no institutional reform measures to revamp the banking sector.

It is evident that there has been a vicious cycle in the capital market that ends up with investors’ reluctance to investment. Lack of investors’ confidence and lesser profit of the companies have created the fall in the exchange. Most of the banks, listed with the stock exchanges, registered profit fall in January-March, 2018 compared with the same period in the previous year. Fall in profit, in turn, is raising debt liability of the companies enrolled in share market. Eight companies top-listed in share market have a total of Tk 21,226 crore debt with a total paid-up capital amounting to Tk 2,966 crore.

Amid chaotic situation in the country’s financial sector and political uncertainty ahead of the national elections, foreign investors are increasingly exiting from the capital market. Net foreign investment at the Dhaka Stock Exchange hit negative Tk 282 crore in May, 2018 which was the highest in recent years. In the month, foreign investors sold shares worth Tk 624 crore against their purchase of shares worth Tk 341.83 crore. 

Private sector investment has been remaining stagnant at around 22 per cent for a decade. It stood at 22.07 per cent of GDP in FY 2014-15 and 21.78 per cent in FY 2015-16. It is found that net Foreign Direct Investment has slumped recently. In 2017, FDI has declined by 7.76 per cent compared to that in the previous year. In 2014, FDI stood very low at USD 1551.28 million in the milieu of political unrest. FDI rose subsequently to USD 2235.39 million and USD 2332.72 million in 2015 and 2016 respectively. But it again declined and stood USD 2151.56 million in 2017. While slump in FDI in the year 2014 was clearly due largely to the then political chaos, in 2017, decline in FDI in a stable political environment can well be attributed to the environment, not friendly to business.

Med-term challenges

IN THE medium term, the country is facing a set of challenges that were not well reflected in the budget for FY 2018-19. Rate of poverty reduction has been slowed down and the incidence of poverty has concentrated in certain geographic pockets. Decrease in the rate of formal employment creation, alarming increase in youth unemployment rate and declining people’s real income clogged dynamism in the economy despite continuing GDP growth. Lack of diversification in real sector particularly in agriculture and industry has contributed to sluggish output and employment in the economy.

The macroeconomic policy framework has not succeeded to boost the agriculture and the industry sectors to their potential. The decelerating growth in agriculture has been on the decline of late. The rate of growth in agriculture has been falling since the FY 2010-11. The rate of growth in industrial sector has been falling as well. Whereas in FY 2010-11, the rate of growth in manufacturing sector was 10.01 per cent, the rate came down to 9.96 per cent in FY 2011-12 and 9.64 per cent in FY 2012-13 and again fell to 8.16 per cent in FY 2013-14. It rose to 9.67 per cent in FY 2014-15 and further increased in 2015-16 reaching 11.09 per cent. But in FY 2016-17 it again fell down to 10.5 per cent. As a result, the share of industrial sector in GDP is increasing at a decelerated rate.

Bangladesh is missing the opportunity to benefit from its demographic dividend by turning its huge number of youth into human capital, due to the faulty education system. As of the ‘Global Human Capital Report 2017’ published by World Economic Forum, Bangladesh ranked 111th out of 130 countries reflecting much poorer performance in education sector. Unemployment rate among the relatively more educated labour force, particularly higher secondary and tertiary education, has appeared disappointing. The recent Labor Force Survey by the BBS revealed that the educated unemployed account for 39 per cent of the total unemployed in FY 2016-17. In a recent study, World Bank observed that 70 per cent of the graduates are remaining unemployed for two years after leaving their colleges while the rate is 40 per cent for those who have completed technical education. 
Not only employment opportunity, but also real income has declined in recent yeas. Data from Household Income and Expenditure Survey 2016 shows that individual income decreased by 2 per cent between 2010 and 2016 while per capita calorie intake decreased from 2318 kilo in 2010 to 2210 kilo in 2016.

A significant number of people are still living below the poverty line, despite considerable thrust on poverty alleviation in all planning documents since the independence of Bangladesh. Though, the proportion of poor in the population declined between 2000 and 2016, the rate of reduction in poverty has been showing a downtrend. The incidence of poverty decreased from 49.8 per cent in 2000 to 40 per cent in 2005. In this period, poverty declined by 1.96 point on an average. The rate of poverty was 31.5 per cent in 2010 marking an annual fall of 1.70 point on an average. In 2016, incidence of poverty fell to 24.3 per cent showing an average reduction of 1.2 point per year.

Though economy of Bangladesh has been achieving commendable growth in the recent decades, it has failed to distribute the benefit of growth fairly among the citizens. Inequality; especially income inequality, has been rising over the years. Gini co-efficient of income has increased from 0.451 to 0.483 at national level between 2000 and 2015 showing an average yearly growth of 0.47 per cent. The Gini co-efficient of income has increased to 0.483 in 2015 from .458 in 2010 representing an increase of 5.5 per cent during the period. 

The poorest 5 per cent had 0.78 per cent of the national income in their possession in 2010 which dropped to 0.23 per cent in 2015. By contrast, the richest 5 per cent, who had 24.61 per cent of the national income in 2010, enjoys a share of 27.89 per cent in 2015. 

The government spending in social security measures, though increased in recent years, is still appeared to be inadequate since a large number people in the country is living under poverty line. In FY 2018-19, the proposed allocation for social security and welfare sector is Tk 27,156 crore which is 5.8 per cent of the budget outlay. For Social Security and Welfare sector, the proposed allocation in FY 2017-18 was Tk 20701 which was 6 per cent of the total budget. In FY 2016-17, the proposed allocation for the social security and welfare sector was estimated at Tk. 19880 crore, representing only 5.8 per cent of the total outlay. 

Such low allocation was attributed to the diversion of expenditure from social sector to meet the rising payment on account of principal and interest for the high public borrowing to finance the budget deficit in the recent years. Moreover, in Bangladesh, social safety net programmes have been developed and evolved on adhoc basis. The major shortcoming of these SSNPs is that they are short-term in nature and only designed to address post-disasters situations.

Attracting more private investment, restoring investors’ confidence and ensuring political certainty may lead to employment creation, poverty reduction and decreasing income and wealth inequality in the country. These are the prudent ways to realise Bangladesh’s potential and continue marching forward on the pathway to future prosperity. 

In order to get rid of the outlined bottlenecks, the country has been waiting for a medium-term strategy that generates increment in the productive capacity and provides avenues for the poor to obtain an increased share. The adoption of such a growth strategy necessitates a prudent economic management. It warrants harmonisation of fiscal and monetary policy in order to stimulate the expansion of productive capacity and the fall in the rise of inflationary pressure. 

A vigilant look into the falling investment demand is pressing since any further decline in the private investment is assumed to significantly slow down the pace of growth in the economy. The private domestic expenditure may be dampened, if a decline in expenditure happens. The growth of export as well as increased private investment should, therefore, be emphasised in order to escape further downturn in the economy. Macroeconomic stimuli are required to be initiated in order to ensure pro-poor growth through generating employment opportunities in the economy. Besides, an increased allocation of resources and implementation of development programmes in health and education sectors must be ensured, while the social safety net programmes institutionalised into of a sustained system of social security. 

The proposed actions in various macroeconomic plans and strategies are inadequate to bring fiscal discipline in the management of deficit, debt and subsidy one the one hand and to increase income in the absence of radical reforms in the tax system, on the other. The regressive tax structure is ridden with low base, avoidance and evasion. There is huge missing of distributive justice, characterised by widening income, spatial and male-female inequalities, driven by jobless growth. 

There is need for a pro-active state. As experienced in the recent past, policies that focus mainly on stabilisation, but pay little attention to proper allocation and distribution is more likely to even fail in stabilisation of the economy. Second, numerous un-coordinated seemingly less than effective programmes relating to social safety nets need to shift its emphasis on social protection through innovation in social policies. Third, given the vulnerabilities existing in the external sector, breaking into the high-value global supply chain has become important to the country.

  • This is an abridged version, customised for New Age, of the Bangladesh Economic Update’s June 2018 issue, published by Unnayan Onneshan, an independent multidisciplinary think-tank in Bangladesh.


Monday, June 11, 2018

অপচয় দিয়েই শুরু এলএনজির যাত্রা

দেড় মাস ধরে অপেক্ষায় কমিশনিং কার্গো


ইয়ামিন সাজিদ

দেশের প্রথম ভাসমান এলএনজি টার্মিনালে নোঙর করে আছে কমিশনিং কার্গো। কিন্তু সঞ্চালন লাইনে ত্রুটির কারণে দেড় মাসেও প্রথম কিস্তির এলএনজি সরবরাহ হয়নি। এতে প্রতিদিনই অপচয় হচ্ছে গ্যাসের। অপচয়ের পাশাপাশি পরিচালন বাবদও আর্থিক ক্ষতি গুনতে হচ্ছে পেট্রোবাংলাকে।

অন্যান্য তরল পদার্থের মতো এলএনজিও উদ্বায়ী। ক্রায়োজেনিক লিকুইড ট্যাংকে এ গ্যাস মজুদ করা হয়। তবে ক্রায়োজেনিক ট্যাংকে তাপের কারণে এলএনজির একটি অংশ উড়ে যায়। মজুদকালীন ও লোড-আনলোডের সময় তাপজনিত কারণে এ অপচয় হয়ে থাকে। এতে হ্রাস পায় গ্যাসের পরিমাণ। মহেশখালীতে আমদানিকৃত এলএনজির ক্ষেত্রেও এমনটা হচ্ছে।

জ্বালানি বিশেষজ্ঞ ও ঢাকা বিশ্ববিদ্যালয়ের ভূতত্ত্ব বিভাগের সাবেক অধ্যাপক ড. বদরুল ইমাম এ প্রসঙ্গে বণিক বার্তাকে বলেন, ইভাপোরেটিংয়ের কারণে তো গ্যাসের পরিমাণ হ্রাস পায়। এতে কী পরিমাণ আর্থিক ক্ষতি হচ্ছে, সে ব্যাপারে আমি নিশ্চিত নই। এলএনজি পাইপলাইন সঠিকভাবে নির্মাণ করতে না পারায় এটা হচ্ছে।

তবে পেট্রোবাংলার ঊর্ধ্বতন একাধিক কর্মকর্তা নাম প্রকাশ না করার শর্তে বলেন, কমিশনিং কার্গো বসিয়ে রাখার কারণে বয়েল-অফ গ্যাস ও পরিচালন ব্যয় বাবদ সংস্থাটির প্রায় অর্ধকোটি টাকা ক্ষতি হচ্ছে। এছাড়া কমিশনিং কার্গোর পর ধারাবাহিকভাবে পরবর্তী যেসব জাহাজ আসার কথা, সেগুলো না আসার কারণেও গ্যাস ব্যবহার ছাড়াই ব্যয় বহন করতে হবে। এতে করে পেট্রোবাংলার আর্থিক ক্ষতি আরো বাড়বে।

এলএনজির প্রথম কিস্তি নিয়ে গত ২৪ এপ্রিল কক্সবাজারের মহেশখালীতে পৌঁছায় কমিশনিং কার্গো। গত ১২ মে পাইপলাইনের মাধ্যমে এ গ্যাস জাতীয় গ্রিডে সরবরাহের কথা ছিল। কিন্তু এফএসআরইউ থেকে জিরো পয়েন্ট তথা জাতীয় গ্রিডের আগ পর্যন্ত সাড়ে সাত কিলোমিটার পাইপলাইনের বিভিন্ন অংশে ছিদ্র দেখা দেয়ায় তা সম্ভব হয়নি। এরপর পুনরায় সরবরাহের তারিখ নির্ধারণ করা হয় ২৬ মে। 

এ সময়ের মধ্যেও ত্রুটি মেরামত না হওয়ায় ৪৭ দিন ধরে সাগরে নোঙররত অবস্থায় বসে আছে ১ লাখ ৩৬ হাজার ৯০০ ঘনমিটার (৬০ হাজার ৪৭ টন) এলএনজিবাহী জাহাজটি। বিশাল এ জাহাজের পরিচালন ব্যয় (ফিক্সড অপারেটিং কস্ট) ও আনুষঙ্গিক খরচ বাবদ দৈনিক ডেমারেজ বা লোকসান গুনতে হচ্ছে ৫০ হাজার ডলার। বাংলাদেশী মুদ্রায় এর পরিমাণ প্রায় ৪০ লাখ টাকা। এক্সিলারেট এনার্জি টার্মিনাল নির্মাণ ব্যয় বহন করলেও অপচয়ের ব্যয় বহন করতে বাধ্য নয়।

নির্মাণ ও ব্যবহার চুক্তি অনুযায়ী ভাসমান টার্মিনাল (এফএসআরইউ) ও টার্মিনাল থেকে জিরো পয়েন্ট পর্যন্ত পাইপলাইন নির্মাণের ব্যয় মার্কিন কোম্পানি এক্সিলারেট এনার্জির। কিন্তু গ্যাসের অপচয় ও নির্ধারিত সময়ে নির্দিষ্ট পরিমাণ গ্যাস সরবরাহ করতে না পারার কারণে যে ক্ষতি, তা আমদানিকারক হিসেবে পেট্রোবাংলাকেই বহন করতে হবে।

জানতে চাইলে পেট্রোবাংলার চেয়ারম্যান আবুল মনসুর মো. ফয়জুল্লাহ বণিক বার্তাকে বলেন, কার্গো অপেক্ষায় রাখার জন্য আমাদের কোনো আর্থিক ক্ষতি হচ্ছে না। কারণ দায়িত্ব আমাদের নয়। এটা এক্সিলারেট এনার্জিই বহন করছে। পাইপলাইনের যে জটিলতা ছিল, তা সমাধান হয়েছে। ১৪ জুন এ বিষয়ে একটি বৈঠক হওয়ার কথা রয়েছে। আপাতত কোনো সমস্যা নেই। কিছু পরীক্ষা-নিরীক্ষা বাকি আছে। ওগুলো শেষে ঈদের পর গ্যাস সংযোগ দেয়া যাবে।

জ্বালানি বিভাগের তথ্য অনুযায়ী, বিদ্যুৎ, শিল্প ও আবাসিকসহ বিভিন্ন খাতে দেশে গ্যাসের চাহিদা বর্তমানে দৈনিক ৪০০ কোটি ঘনফুট। এর মধ্যে বিদ্যমান গ্যাসক্ষেত্রগুলো থেকে সরবরাহ হচ্ছে মাত্র ২৭০ কোটি ঘনফুট। ফলে ঘাটতি থাকছে ১৩০ কোটি ঘনফুট। এ সংকট সামাল দিতে এলএনজি আমদানির এ উদ্যোগ। এ লক্ষ্যে একটি ভাসমান টার্মিনাল নির্মাণ ও ব্যবহার বিষয়ে ২০১৬ সালের জুলাইয়ে পেট্রোবাংলা ও যুক্তরাষ্ট্রের এক্সিলারেট এনার্জির মধ্যে চুক্তি হয়। এরই মধ্যে কক্সবাজারের মহেশখালীতে একটি ভাসমান টার্মিনাল (এফএসআরইউ) নির্মাণ শেষ করেছে এক্সিলারেট এনার্জি। ওই টার্মিনাল থেকে দৈনিক ৫০ কোটি ঘনফুট গ্যাস জাতীয় গ্রিডে যুক্ত হবে। এলএনজির প্রথম কিস্তিও এরই মধ্যে পৌঁছে গেছে।

গ্যাস সরবরাহের জন্য মহেশখালী থেকে আনোয়ারা পর্যন্ত গ্যাস সরবরাহ পাইপলাইন স্থাপন করা হয়েছে। আনোয়ারা থেকে পাইপলাইনের মাধ্যমে কেজিডিসিএল কর্তৃপক্ষ চট্টগ্রামের গ্রাহকদের গ্যাস সরবরাহ করবে। আনোয়ারায় একটি সাব-স্টেশন স্থাপন করা হয়েছে। আনোয়ারা থেকে পতেঙ্গা হয়ে আরো একটি গ্যাস পাইপলাইনে ফৌজদারহাট পর্যন্ত যাবে এলএনজি গ্যাস। ফৌজদারহাট থেকে চট্টগ্রামের উদ্বৃত্ত গ্যাস নেয়া হবে জাতীয় গ্রিডে।

কেজিডিসিএল সূত্রে জানা গেছে, এলএনজি সরবরাহের লক্ষ্যে এক্সিলারেট এনার্জির টার্মিনাল জাহাজ ভাড়া করা হয়েছে। জাহাজের ভাড়া, সেবা ও অন্যান্য খরচ মিলিয়ে সরকার প্রতি বছর এক্সিলারেট এনার্জিকে ৭২০ কোটি টাকা প্রদান করবে। অর্থাৎ আমদানিকৃত এলএনজি তরলীকৃত অবস্থা থেকে গ্যাসে রূপান্তরসহ দৈনিক আনুষঙ্গিক ব্যয় প্রায় ২ কোটি টাকা।

জানতে চাইলে কর্ণফুলী গ্যাস ডিস্ট্রিবিউশন কোম্পানি লিমিটেডের ব্যবস্থাপনা পরিচালক খায়েজ আহমেদ মজুমদার বণিক বার্তাকে বলেন, এলএনজি সরবরাহ করবে রূপান্তরিত প্রাকৃতিক গ্যাস কোম্পানি লিমিটেড (আরপিজিসিএল) । আমরা বিতরণ কোম্পানি হিসেবে গ্রাহকদের চাহিদা অনুযায়ী সরবরাহ করব। শুরুতে মে মাসের শেষদিকে গ্যাস সরবরাহ করার কথা থাকলেও শেষ পর্যন্ত ২৩ জুন সরবরাহ করা হবে বলে নিশ্চিত হয়েছে। নির্ধারিত সময়ের মধ্যে সরবরাহ না হওয়ায় দৈনিক ভিত্তিতে জাহাজ ভাড়া বাবদ ও গ্যাসের অপচয়জনিত কী পরিমাণ ক্ষতি হচ্ছে, সে বিষয়ে আমি অবগত নই।

  • Courtesy: Banikbarta /June 11, 2018

Strengthening the railway

The reported move of the  Bangladesh Railway (BR) to set up commercial centres on its own lands makes a curious case for generating additional income in an attempt to make up for losses in its operations and also to give a new lease of life to its unutilised potential. The big investment, said to be of Tk 50 billion under Japanese funding, indicates that the BR, now faced with severe revenue crunch despite its countrywide network, has to look for extra sources of income to keep itself afloat.

The issue of the railway as a loss-incurring concern is fairly well known. There are reported moves, of late, about various development projects-some already under implementation, some in the pipeline. But these still do not seem to lend a comfortable picture of the BR either as a service-oriented or a profit-making entity. Considering the problems now facing the BR, a concerted programme of actions and a clear roadmap are critical for it to ride these out. 

There can be no denying that in spite of being the most convenient mode of communication, railway in this country has never been developed to its potential. With its basic infrastructure tracing back more than a hundred years, railway has suffered more neglect than perhaps any other in the service sector since the country's independence.

There is nothing wrong in setting up commercial centres on BR's own lands for additional earnings. Media reports say that BR is set to finalise plans for establishing two commercial centres with Japanese funding-one on nine acres of land beside Kamalapur railway station and the other, on three acres of land near the airport railway station. 

The centres will house five-star hotels, mega shopping malls, recreation centres, sports zone etc. Running such centres efficiently will no doubt make the BR a bit solvent. But to say that such undertakings-however profitable they appear to be-will rejuvenate the railway is too simplistic. This is to say, to energise the railway, the moves have to be from within, and in doing so, steps need to be afoot for providing optimum public service as well as earning substantial profit. Railway is not a non-profit service organisation. It must get profitable returns from the money the government spends every year. Asking why it fails, is rather riddling, given the immense opportunities for servicing passengers and cargoes round the year.

In order for the railway to grow strong-financially or otherwise, the key requirement is fixing its long-standing problems, on one hand, and rising up to the needs of passenger and cargo servicing, on the other. There are a lot of things that need to be done, including land acquisition for extending the routes and also for adding new tracks beside the existing ones. The government is lately showing its eagerness to bring some improvements. These, among others, include expansion of cargo-carrying facilities-especially between Dhaka and Chottogram, double tracking in important sections, extension of loop lines, rehabilitation of yards, modernising the railway workshops etc. Efficiency and earnings of the railway can be expected to grow only from its own operational success.  

  • Courtesy: The Financial Express /Editorial /June 10, 2018 

Budget lacks banking reform measures: TIB


The Transparency International Bangladesh (TIB) has expressed deep concern over the absence of reform initiatives for the banking sector in the budget for 2018-19. It vehemently protested the proposals that continued using people's money in the form of subsidies to cater to deficiencies in loss-making public sectors and strategically kept the scope for whitening black money, it said in a statement yesterday.

The TIB said the budget fails to fulfill transparency expectations, demanding effective vigilance for proper implementation of the proposed development plans and specific strategic plans and directives to ensure transparency and accountability.

“The proposal to cut the existing corporate tax rate instead of taking steps to ensure accountability against loan defaulters and those engaged in corruption and anarchy is unconstitutional and discriminatory,” said Iftekharuzzaman, executive director of the TIB.

However, the TIB expressed satisfaction over the proposals that increased the monthly allowance under the social safety net programmes and provided the highest-ever allocation for women's development.

  • Courtesy: The Daily Star /June 11, 2018


Minister's assurance, not very reassuring

Authorities should've prepared better ahead of Eid rush


The Road Transport and Bridges Minister's insistence that there would be no traffic congestion this year during the Eid rush if everyone simply complied with traffic rules fails to comfort us. Rather, it sounds like the minister is asking travellers to prepare for the worst, while trying to escape the blame for the continuing failures of his ministry and other concerned authorities to address the problems in advance of the height of the rush that leads to the chaos in the first place.

But why should they? The authorities should have anticipated the massive movement of people and vehicles during this time of the year and taken corrective measures ahead of time to reduce the suffering that people have sadly grown accustomed to. And despite the rhetoric, it is well known that the conditions of the roads and highways are well below par, as the media has widely reported. 

The authorities should have acted on these reports, ensured that the different choke-points leading out of the city were capable of handling large movements of vehicles, and increased capacity to deal with accidents which, as we have seen in previous years, take ages to deal with. The number of water-borne vehicles to ease pressure on the roads could have also been increased. Yet, as this newspaper reported yesterday, the limited number of ferries available to travellers has already become a worry.

The excuses given ad nauseam need to stop. The authorities should instead do their job properly and not expect people to accept their failures repeatedly.

  • Courtesy: The Daily Star/ Editorial/ June 11, 2018

Why silent on troubled banks?

MPs slam Muhith for keeping mum on scams, irregularities in banking sector; some allege proposed budget favours 'bank looters'


“You [finance minister] must bring the looters to book to restore people's confidence [in the banking system].... You must ensure good governance, you'll have to do these things with an iron hand.”
Awami League Lawmaker  Ali Ashraf, addressing AMA Muhith in parliament 

In a rare show of anger and frustration, some ruling party and opposition lawmakers blasted the finance minister in parliament yesterday for his complete silence on the widespread irregularities in the banking sector during his budget speech.

Six of the seven Awami League and Jatiya Party MPs who took part in the discussion on the supplementary budget for 2017-18 came down hard on AMA Muhith for his poor handling of the scam-hit sector.

A growing number of loan scams and mismanagement have plagued the banking sector in the past few years, but the finance minister keeps mum about it, they said.

They also criticised Muhith for backtracking from his earlier position of forming a commission to reform the banking sector. Those who looted money from banks could have been identified if the commission was formed, they noted.

Muhith, who placed his 10th budget in a row on Thursday, was present in the House but made no response. House leader and Prime Minister Sheikh Hasina was not present as she is in Canada now.

DEFAULTERS GIVEN EXTRA BENEFITS

Defaulted loans are rising and have reached nearly 11 percent of the total outstanding loans. If the rescheduling is taken into account, it would be about 20 percent, industry insiders said.

Surprisingly, many borrowers are willful defaulters. Big borrowers -- of Tk 500 crore and above -- were given extra benefits in the name of restructuring their loans in 2015. Many of them have already become defaulters and are now lobbying hard to reschedule their loans again.

BASIC, once a healthy state bank,is now all but destroyed thanks to Sheikh Abdul Hye Bacchu, who was chairman of the bank from 2009-2013.

State-run Sonali, Janata, Agrani and Rupali banks have also been hit by big loan scams and are now being recapitalised with taxpayers' money.Now this “disease” has spread to private banks, such as Farmers Bank that is failing even to pay off depositors' money.

In parliament yesterday, lawmakers slammed Muhith for favouring “bank looters” instead of going tough on them for financial irregularities, as the finance minister in the latest line of mercies slashed corporate tax for banks and financial institutions by 2.5 percentage points in the proposed budget, a move they said would benefit the banks' directors.

In 2018-19, the corporate tax rate for non-publicly traded banks, insurance and financial institutions would be 40 percent and for publicly traded ones 37.5 percent. The corporate tax rates for the other sectors have been kept unchanged.

In recent years, the banking sector has been struggling to survive from the rising defaulted loans, capital shortfall and financial scams that mainly emerged from a lack of corporate governance, corruption in loan disbursements and growing influence of directors of private banks in the banks' affairs.

“MUHITH RESTORE DISCIPLINE”: MPs

Taking part in the discussion yesterday, ruling Awami League MP Prof Md Ali Ashraf demanded that Muhith restore discipline in the banking sector.

“Loan defaulters have looted hundreds of thousands of crores of taka from the banking sector. But from their physical condition, the luxurious cars they ride in and the houses they live in it does not seem that they are loan defaulters,” he said.

He urged the finance minister to catch the money launderers and loan defaulters. Otherwise, the sector will collapse, he warned.

When the AL took office in 2009, the size of the defaulted loans was Tk 22,482 crore. By March this year, itsoared to Tk 88,589 crore.

“If we cannot restore discipline in the financial sector, we will not be able to attract foreign investments,” said Ali Ashraf.

Another treasury bench MP, Sohrab Uddin from Kishorganj-2, also criticised Muhith for the sorry state of the banking sector. “People are afraid of keeping money in banks. That's why money laundering is taking place,” he said.

Jatiya Party MP Kazi Firoz Rashid said the looting in the banking sector in Bangladesh is the second biggest incident after the looting of Somnath Mandir of India by Sultan Mahmud of Ghazni (971-1030).

"Why do you give them protection?" he asked Muhith. “Today you are in power. But power is not permanent. You will be tried someday,” he warned.

Firoz Rashid, elected from Dhaka-6, said the bank robbers looted Sonali Bank and Farmers Bank. "What justice have the people got? You have given the permission [for Farmers Bank], people deposited their money in it and their money has been looted."

He questioned why the finance minister didn't put Farmers Bank's assets on auction for plundering people's deposit. “Why don't you confiscate Farmers Bank's assets when a farmer has to face arrest warrant for defaulted loan of only Tk 24,000?

“Thousands of crores of taka have been laundered from the banking sector. But you didn't take any action because all those people are close to you,” he said.

‘MAKING RICH PEOPLE RICHER’

He also said instead of taking actions against bank looters, the finance minister has protected the bank owners in the proposed budget.

“It means that you take sides with the moneyed men. You are making rich people richer. But it is the poor and deprived people who will cast votes for you in the next elections.”

Firoz also said: “I can guarantee that you will not find the well-off people before the polls as they will leave the country ahead of the election.”

Claiming that there is no good governance and rule of law in the country, he said the government often spoke of huge development. But the reality is that just an hour-long rain submerges the city roads.

Another Jatiya Party MP, Pir Fazlur Rahman, sharply criticised Muhith for not forming the commission for the banking sector.

Independent MP Dr Md Rustum Ali Faraji said money from banks was being siphoned off. "People used to keep their money in banks for security, but people are now afraid of depositing money in banks...millions have been siphoned off abroad."

Nine banks, which include six state banks and the trouble-hit Farmers Bank, have failed to meet the minimum regulatory capital needs, is a worrying development for the government.

According to Bangladesh Bank data, during the final quarter of 2017, the nine banks saw their capital shortfall swell by Tk 1,766 crore to Tk 19,466 crore.

The lack of corporate governance and financial scams have eroded the capital base of the banks.

"There's a provision [in the banking law] that allows four people from a single family to become bank directors; and they can be directors for three terms... Now you're proposing lower taxes for them. If this sort of patronisation continues, there will be nothing called bank."

JP MP Nurul Islam Omar and AL MP Romesh Chandra Sen also participated in the discussion.

  • Courtesy: The Daily Star /June 11, 2018

প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ের বাড়তি খরচ সোয়া তিন হাজার কোটি টাকা!


প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ে বরাদ্দ বেড়েছে ৩ হাজার ২শ’ ৭৭ কোটি টাকা।

বৃহস্পতিবার, জুন ৭, জাতীয় সংসদে চলতি ২০১৭-১৮ অর্থবছরের সংশোধিত বাজেটে এই তথ্য উঠে এসেছে। 

চলতি অর্থবছরে প্রধানমন্ত্রীর কার্যালয়ে বরাদ্দ ছিল ১ হাজার ৪শ’ ৫৬ কোটি টাকা। যার মধ্যে পরিচালন ব্যয় ছিল ৪৮৬ কোটি টাকা এবং উন্নয়ন বরাদ্দ ছিল ৯৭০ কোটি টাকা। উভয়খাতেই খরচ বেশি হয়ে তা দাড়িয়েছে ৪ হাজার ৭শ’ ৯৯ কোটি টাকা। এর মধ্যে পরিচালন ব্যয় ৫৮৫ কোটি টাকা এবং উন্নয়ন ব্যয় ৪ হাজার ২শ’ ১৮ কোটি টাকা।

তথ্যসূত্র —  amadershomoy.com । লিঙ্ক — https://bit.ly/2HChcFs 

Sunday, June 10, 2018

Finance minister’s volte-face on banking commission

WITH the banking sector obviously not running well, the volte-face of the finance minister Abul Maal Abdul Muhith on the institution of a banking commission, which has been in discussion for the past quarter of the year, is worrying. The minister, in his proposal for the budget for the 2019 financial year in the parliament on Thursday, conveniently remained almost silent about the ailing state of the banking sector. 

Yet the minister proposed the spending of an unspecified amount of the allocated fund on bailing out banks such as Sonali, Janata and BASIC, which have been mired in politically-linked loan scams for quite some time because of irregularities that have brought down the whole banking sector, in the next financial year. Now, at a briefing post the budget proposal on Friday the finance minister’s saying that there would be no commission on the banking sector is concerning. He is reported to have saved the task of the institution of the banking commission for the next elected government. Having a banking commission could help the country get out of the problems that have for some years been eating away at the banking sector.

The Bangladesh Bank data show, as New Age reported early June, that classified loan in the banking sector soared by 19.22 per cent or Tk 142.86 billion in three months and the central bank has instructed all the scheduled banks to monitor the use of loan proceeds. Banks are reported to have faced problems in liquidity management, which has forced the central bank, as New Age reported on Saturday, to sell $2.7 billion to stabilise the market. Janata Bank is mired in loan scams of Tk 12 billion and Tk 55 billion given to two business groups, Sonali Bank of Tk 35 billion, BASIC Bank of Tk 60 billion and Farmers Bank of Tk 1.6 billion. Besides the six state-owned banks Sonali Bank, Janata Bank, Agrani Bank, Rupali Bank, Bangladesh Development Bank and BASIC Bank as media reported in March, account for the largest share of classified loans at the end of 2017, with the amount standing at Tk 293.96 billion in private commercial banks, Tk 21.54 billion in foreign commercial banks and Tk 54.26 billion in state-run specialised banks. Yet the government, despite expert opposition, has been all willing to shelve out money for the bank without attending to the problems, and holding to account people responsible for such a situation, that have largely been inherent.

An effective banking system is essential to the working of a modern economy and an independent banking commission is required to emerge from the financial crisis, a manifestation of a deep-rooted set of problems plaguing the banking sector persistently. It is time that the finance minister, and the government, realised that putting more capital into the ailing banks and then returning to the business as usual will not be enough. A situation like this calls out the government on not delaying the institution of the much-talked-about banking commission so that financial irregularities could be redressed.
  • Courtesy: New Age/ Editorial/ June 10, 2018