Search

Thursday, June 21, 2018

মন্ত্রীর অনুষ্ঠানেই অাধা ঘণ্টায় বিদ্যুৎ গেলো ৬ বার!




বিনাভোটের মন্ত্রীর অনুষ্ঠানেই বিদ্যুৎ গেলো ৬ বার। শেষ পর্যন্ত বক্তব্য থামিয়ে হতাশা প্রকাশ করেন মন্ত্রী। এমনকি হতভম্ব হয়ে পড়েন দর্শকরাও। এমন ঘটনা ঘটে ময়মনসিংহের টাউন হলে।

রোববার, জুন ১০, দুপুরে টাউন হলের তারেক স্মৃতি মিলনায়তনে মুক্তিযোদ্ধা একাডেমি ট্রাস্ট ও ভারতীয় হাইকমিশনের যৌথ উদ্যোগে মুক্তিযোদ্ধা সন্তানদের বৃত্তি প্রদান অনুষ্ঠান ছিল। এতে প্রধান অতিথি হিসেবে যোগ দেন ডাক, টেলিযোগাযোগ ও তথ্যপ্রযুক্তি মন্ত্রী মোস্তাফা জব্বার। বিশেষ অতিথি হিসেবে উপস্থিত ছিলেন ভারতীয় হাইকমিশনারের ডিফেন্স অ্যাডভাইজার ব্রিগেডিয়ার জেনারেল জে. এস চিমা।

মূল অনুষ্ঠান ছিল আধা ঘণ্টার। এর মধ্যেই ছয়বার বিদ্যুৎ চলে যায়। বিদ্যুৎ বিভ্রাটের ঘটনায় হতভম্ব হয়ে পড়েন দর্শকরা। কয়েকজন চিৎকার করে ক্ষোভও প্রকাশ করেন।


  • তথ্যসূত্র —  jamuna.tv । লিঙ্ক — https://bit.ly/2y4dc12 


গৃহবধূকে ধর্ষণ করলো যুবলীগ নেতা মাহমুদুল হক রনি





শনিবার, জুন ৯, রাতে রাজধানীর কলেজগেটে ধর্ষণের শিকার  হলেন ২১ বছরের তরুণী। শ্যামলীর বাসিন্দা এ গৃহবধূ জরুরি প্রয়োজনে ফার্মগেটে যেতে গাড়ির জন্য সড়কে অপেক্ষা করছিলেন।

কিন্তু রাস্তায় কোনো যানবাহন না পেয়ে তিনিসহ আরও এক তরুণী ধর্ষক স্থানীয় যুবলীগ নেতা মাহমুদুল হক রনির প্রাইভেটকারে (ঢাকা মেট্রো- গ ২৯-৫৪১৪) লিফট নেন। তাদের মধ্যে এক তরুণী শিশুমেলায় নেমে যান।

এরপরই সামনে থেকে গাড়ির পেছনের আসনে চলে আসেন মদ্যপ রনি। তিনি শ্যামলীর গৃহবধূকে গালিগালাজ ও ভয়ভীতি দেখান। এক পর্যায়ে তার মুখ রুমাল দিয়ে বেঁধে ফেলেন।

এরপর শিশু মেলা থেকে কলেজ গেটে আসার পথে ওই গৃহবধূকে ধর্ষণ করেন রনি। ওই সময় নিজেকে বাঁচাতে ধস্তাধস্তি করতে থাকেন তরুণী।

এ অবস্থায় প্রাইভেটকারটি কলেজগেট সিগন্যালে জ্যামে আটকা পড়লে পথচারীরা এসে গৃহবধূকে রক্ষা করে। তারা রনি ও গাড়িচালক ফারুককে আটক করে মারধরের পর শেরেবাংলা নগর থানার পুলিশের কাছে তুলে দেয়।

পরে রোববার সন্ধ্যায় ওই গৃহবধূ ধর্ষণ ও অপহরণের অভিযোগে মাহমুদুল হক রনির বিরুদ্ধে নারী ও শিশু নির্যাতন আইনে মামলা করেন।

ওই মামলায় সোমবার থেকে শেরেবাংলা নগর থানায় তিন দিনের রিমান্ডে রয়েছেন রনি।

  • তথ্যসূত্র  যুুগান্তর ডট.কম 


Subsidy outlay to spiral 80pc

Rejaul Karim Byron


Subsidy expenditure is set to increase 80.26 percent to Tk 37,804 crore in fiscal 2018-19 as the government looks to bankroll lower gas and fuel prices keeping an eye on the national election due to be held at the end of this year.

The government is planning to subsidise gas price for the first time next fiscal year as it is importing liquefied natural gas at a rate much higher than that of the locally produced gas.

The first consignment of imported LNG has arrived and will be added to the national grid in a couple of weeks' time. As soon as it is blended with local gas, the price will shoot up.

“But, it will be lower than the purchasing cost of LNG,” said energy ministry officials.

The per unit cost of imported LNG is Tk 25.17; after adding tax and regasification charges the total cost comes to Tk 33.44, according to Petrobangla.

The cost of production for per unit of gas would be Tk 14.64 when LNG and local gas are blended. The average retail price of gas supplied by Petrobangla from domestic sources is Tk 7.39 per cubic metre.

Subsequently, various companies of Petrobangla have proposed that the Energy Regulatory Commission should increase the gas price from Tk 7 to Tk 40 in various sectors like power, fertiliser and CNG auto rickshaws.

“Even after the price hike there will be losses because of imported LNG. So, we have sought subsidy from the finance ministry,” the energy ministry officials added.

The finance ministry has kept aside Tk 5,500 crore for subsidising gas price, up from Tk 2,500 crore in the outgoing year, said finance ministry officials.

Meanwhile, after a few years of historically low prices, fuel price has started to increase on the global market, meaning the need for fuel subsidy has emerged once again.

Next fiscal year, Tk 5,000 crore is being kept in the 'other heads' column if the Bangladesh Petroleum Corporation's losses continue.

The energy and mineral resources division has proposed either subsiding the petroleum products or hike their prices. But the government has opposed to the idea of increasing the fuel prices in a time when the national election is so close.

BPC's profit plummeted 45 percent in the first 10 months of the fiscal year to Tk 3,995 crore due to the government's resistance to adjusting the domestic prices with that of the global market.

Petroleum prices dropped drastically on the global market in 2014 and remained almost steady for the next three years. BPC had incurred losses from fiscal 2009-10 through to fiscal 2013-14 and in the following three years made huge profits.

Since November last year BPC has been incurring losses and now it has stood at Tk 34 crore a day, said a BPC official. “If it continues this way, we may not be able to log in any profit for this fiscal year,” he added.

The government had given the state-run agency Tk 800 crore in fiscal 2015-16, but later the fund was withdrawn as it was not required. Since then BPC has not required any subsidy.

The subsidy in the power sector has been kept at Tk 9,200 crore in fiscal 2018-19, up from Tk 6,000 crore in the outgoing year.

Subsidies to the agriculture sector has been raised to Tk 9,000 crore from Tk 6,000 crore, while export and jute goods subsidy has been kept the same at Tk 4,500 crore. In the next fiscal year, food subsidy will be Tk 4,606 crore, which was Tk 2,729 crore this fiscal year.

  • Courtesy —  The Daily Star/ June 21, 2018

ADP execution rate lower

63pc of funds spent in July-May


FHM Humayan Kabir 

The government spent almost 63 per cent of the Annual Development Programme (ADP) allocations in the 11 months to May of fiscal year (FY) 2017-18.

Planning Commission officials said the rate of the development budget spending is two percentage points lower than that of the corresponding period in FY 2016-17.

The project implementing agencies will have to spend the remaining 37 per cent of the Tk 1.57-trillion ADP outlay of  FY '18, they added.

The officials said the agencies had failed to improve their project execution capacity. The officials said the worst performance of some agencies, including railway ministry and bridges division, hamstrung attainment of the target in FY '18.

According to the Implementation, Monitoring and Evaluation Division (IMED), ministries and agencies spent Tk 989.78 billion during the period of the outgoing fiscal. This was 62.81 per cent of the total ADP outlay.

In the corresponding period of FY '17, the implementation rate was 64.72 per cent with a total expenditure of Tk 772.04 billion. Initially, the government prepared a Tk 1.64-trillion ADP for FY '18. It was later trimmed down to Tk 1.57 trillion in the third quarter amid the lower execution rate.

An IMED official said the government agencies, for the first time, spent higher amounts of funds from the external resources compared to the internal ones.

They spent 71.47 per cent of the available project assistance from the overseas development partners during the period of July 2017 to May 2018.

The agencies, however, utilised only 58.97 per cent of funds from the government's own resources in the last 11 months.

The government allocated Tk 520.50 billion from external resources as project aid and Tk 963.31 billion from internal resources in the revised ADP.

The autonomous and semi-autonomous government agencies spent Tk 49.70 billion, 53.94 per cent of their aggregate allocations of Tk 92.13-billion in 11 months.

The official of the commission said government agencies usually spend higher funds from the internal resources than those of external ones every year. But there is an exception this time, he added.

The railway ministry spent only 30.81 per cent of its total allocations in the ADP and the bridges division 42 per cent in the aforesaid period.

The primary and mass education ministry spent 48 per cent and water resources ministry 55 per cent of their allocations.

The government agencies executed 90 to 93 per cent of ADP over the last five years.

  • Courtesy: The Financial Express/June 21, 2018


AL political culture infested with corruption, violence

EDITORIAL


Political culture has become obsessively violent and corrupt in the current tenure of the Awami League-led government. People affiliated with the ruling party take advantage of local resources and exploit people and they use violent means to immobilise any voice against such exploitation. Such is the case of Mehedi Hasan, a writer and translator from Tangail. On Monday, the writer, as New Age reported on Wednesday, was ruthlessly attacked by ruling party activists as he raised his voice against illegal activities of an activist of the ruling Awami League at his village. The attacker in question is a follower of local AL leader and has been involved in illegally drawing power connections from a contractor with the Power Development Board for households and irrigation pumps after collecting Tk 2,700 for each household and Tk 7,000 for each pump. In March, a woman of the village died as the new power lines were not installed properly. The victim raised his voice against the political circle for running illegal business in the name of bringing power and the eventual killing of the woman. It is time that the ruling party took issues of corruption and violence of its leaders and activists seriously.


The political circle that assaulted the victim was earlier involved in extortion, obstruction to justice for rape and murder victims. Such allegations against activists of ruling party affiliates have become a common occurrence. In this column, we have previously written about the many ways ruling party activists exploit ordinary people to the extent that they do not even hesitate to extort money from people in extreme poverty. During the flash flood in haor region in 2017, ruling party men and their relatives reportedly took bribe from people to get their name enlisted for vulnerable group feeding programme. Vested quarters are formed in all public sectors involving government officials, law enforcement agencies and ruling party members that enjoy unbridled power and exploit people with impunity. In February 2017, Rajdhani Unnayan Kartripakkha allotted plots to 31 people, including ruling Awami League activists, allegedly on political consideration. Public banks are sanctioning risky loans in large amounts without following rules and regulations to people close to the ruling party. Any voice against such abuse of power and nepotism faces threats. In February 2017, a schoolteacher in Rangpur was assaulted for protesting against the corruption of the local AL leaders. The recent physical assault at hand is, therefore, by no means an isolated incident. 


To undo this deeply-rooted legacy of corruption and violence in the political culture, the government must judiciously investigate the attack on the victim in Tangail and bring perpetrators to justice. It must, therefore, recognise that to earn people’s trust, it needs a radical change in its political culture infested with nepotism, partisanship and violence.

  • Courtesy — New Age/June 21, 2018



MP’s SUV kills pedestrian

Staff Correspondent      

A photo collected from Shabab Chowdhury's Facebook profile shows the Audi SUV before the accident

Police on Wednesday initiated an investigation after a man was killed in a hit-and-run accident in the capital’s Mohakhali area on Tuesday night.

Police spotted a sports utility vehicle, owned by Kamrun Nahar Shewli, wife of an Awami League leader and a member of Bangladesh Jatiya Sangsad for Noakhali-4 constituency, but was yet to determine who was driving the vehicle.

Ekramul Karim Chowdhury MP told New Age that the SUV (Dhaka Metro Gha 13-7655) was owned by his wife and the car was being driven by one of her chauffeurs.

Shewli is also the chairman of Kabirhat Upazila Parishad in Noakhali. But, witnesses who chased the SUV until it took a U-turn near the Mohakhali flyover and sped up to flee away said the man in the driving seat identified himself as Shabab Chowdhury, son of the lawmaker, and instantly revved up the car leaving the man dead in the street.

Ekram insisted that it was not his son and said, ‘We’ve five to six drivers but [I am] not sure which driver was driving the car... I was in Noakhali... it was an accident ... an accident is an accident’.

Police could neither seize the SUV nor arrest anyone until Wednesday night. 

Mirpur police deputy commissioner Masud Ahmed said, ‘We are trying to find out who was driving the car.’

He said police had a number of video footages which they would use to confirm who was responsible for the killing and if driver was intoxicated. 

The victim was identified at Selim Bepari, also a driver, who was returning home from Mohakhali DOHS area. 

Police and eyewitnesses said that the SUV was proceeding towards the Mohakhali flyover about 10:30pm on Tuesday and hit Selim when it was near the flyover.

Police took the body for further proceedings as a case was filed with Kafrul police by the victim’s family. 

  • Courtesy  —   New Age/June 21, 2018

Wednesday, June 20, 2018

Corporate tax cut proposal — NBR estimates revenue loss at Tk 25 billion



 Doulot Akter Mala


The revenue authorities have estimated Tk 25 billion losses in corporate tax collection in the upcoming fiscal year (FY) provided the budgetary proposal made in this connection comes into force from July.

The finance minister, in his budget speech on June 07, proposed reducing corporate tax rate for all banks, financial institutions and insurance companies by 2.5 percentage points.

The Large Taxpayers' Unit (LTU) under the income tax wing of the National Board of Revenue (NBR) estimated the aggregate losses due to the reduction in corporate tax rates.

However, the private think- tank Centre for Policy Dialogue (CPD), in its post-budget press conference, estimated that the proposed tax cut is likely to result in an annual revenue loss of Tk 10 billion to the government.

The Finance Minister, AMA Muhith, proposed bringing down the corporate tax rates for both publicly-traded and non-publicly traded banks, insurance and financial institutions.

The corporate tax rate for publicly-traded banks, insurance and FIs has been proposed to be 37.5 per cent from the existing 40 per cent. Banks, insurance and FIs approved by the government in 2013 will also be able to enjoy 37.5 per cent corporate tax rates.

Non-listed banks, insurance and FIs will pay 40 per cent corporate tax from the existing 42.5 per cent. There are some 30 publicly-traded banks out of 57 across the country.

Apart from the 30 banks, nine non-listed banks will enjoy 37.5 per cent corporate tax rates in the next fiscal. The non-listed banks were approved by the government in 2013.

Talking to the FE, a senior official of LTU said around 60 per cent of the revenue of the unit comes from the banks. Banks pay tax in advance as per income tax ordinance-1984.

Banks pay tax in four instalments in all quarters of a fiscal year.

Anis A Khan, a former chairman of the Association of Bankers, Bangladesh (ABB), said the proposed cut would help the banks raise their capital base. The government will have to widen its net to offset the losses of corporate tax rather than focusing on only large taxpayers, he said.

"Effective tax rates of banks usually go up to 44 to 45 per cent due to the disallowance of expenditure by the taxmen," he added.

The high rate of corporate tax discourages investors, he added.

According to official data, the LTU collected Tk 104.40 billion taxes in the first three quarters (Q3) of the current fiscal. This means a 15.04 per cent growth over the same period of the last year.

The target of the LTU income tax wing has been set Tk 182 billion for FY 2017-18, projecting 31.65 per cent growth over the corresponding period.

The LTU official said it is now gearing up efforts to realise blocked revenues. Some Tk 50 billion revenues of LTU remain stuck with pending court cases.

Of the amount, Tk 30 billion is lying with the cases on disputes with the country's mobile phone companies on SIM subsidies. Cellphone companies claimed SIM (Subscribers' Identity Module) subsidies as tax-free income.

However, the taxmen termed it taxable considering it a promotional activity of the companies, officials said.

The LTU official said that the unit also started the process of realise the amount through mutual discussion with the companies.



  • Courtesy: The Financial Express/June 20, 2018. 

এবারের বাজেট কী বার্তা দিচ্ছে?

বদিউল আলম মজুমদার


সংসদে ২০১৮–১৯ অর্থবছরের বাজেট পেশ করেন অর্থমন্ত্রী আবুল মাল আবদুল মুহিতব্যক্তি বা পারিবারিক ক্ষেত্রে বাজেট একটি নির্দিষ্ট সময়ের আয়-ব্যয়ের হিসাব। কিন্তু একটি জাতির জন্য বাজেটের ভূমিকা আরও অনেক বড়। আয়-ব্যয়ের হিসাবের বাইরে এটি একটি অগ্রাধিকারেরও দলিল। তাই জাতীয় বাজেট ভবিষ্যতের অর্থনীতির গতি-প্রকৃতির সুস্পষ্ট বার্তা বহন করে। ৭ জুন জাতীয় সংসদে মাননীয় অর্থমন্ত্রীর পেশ করা ২০১৮-১৯ সালের বাজেট কী বার্তা বহন করছে?


সার্বিকভাবে বাংলাদেশের জন্য একটি উন্নত ও সমৃদ্ধ ভবিষ্যৎ বিনির্মাণের জন্য বিনিয়োগ আবশ্যক। বিনিয়োগ আবশ্যক কল-কারখানা ও অন্যান্য আনুষঙ্গিক খাতে, যাতে কর্মসংস্থান হয়। বর্তমানে কর্মসংস্থান আমাদের জন্য একটি পর্বতপ্রমাণ সমস্যা। আমাদের গড় প্রবৃদ্ধির হার ৭ শতাংশের মতো হলেও এ প্রবৃদ্ধি বলতে গেলে কর্মসংস্থানশূন্য। ফলে দেশে প্রকৃত বেকারের সংখ্যা দুই কোটির ওপরে, যার অধিকাংশই তরুণ। আর স্নাতক ডিগ্রিধারীদের মধ্যে ৪৭ শতাংশই বেকার। উপরন্তু প্রতিবছর ২০ লাখের মতো তরুণ কর্মক্ষেত্রে প্রবেশ করছে, যাদের কর্মসংস্থানের জন্য উৎপাদনশীল খাতে বিনিয়োগ করতে হবে। কিন্তু অনেক দিন থেকেই আমাদের বিনিয়োগ জিডিপির ২৩ শতাংশের মধ্যে স্থবির হয়ে আছে।

২০১৮-১৯ অর্থবছরে উৎপাদনশীল খাতে বিনিয়োগ বৃদ্ধির সম্ভাবনা সম্পূর্ণরূপে অবাস্তব। আঙ্কটাডের হিসাবমতে, ২০১৬-এর তুলনায় ২০১৭ সালে বিদেশি বিনিয়োগের হার ৭ দশমিক ৮ শতাংশ কমেছে। আমাদের সংঘাতময়, আত্মঘাতী রাজনীতির কারণে দেশি বিনিয়োগকারীদের অনেকেই ইতিমধ্যেই দেশে বিনিয়োগের আগ্রহ হারিয়ে ফেলেছেন। বস্তুত বাংলাদেশে বিনিয়োগের পরিবর্তে তাঁরা বিদেশে অর্থ পাচার করছেন। উদাহরণস্বরূপ, ‘গ্লোবাল ফাইন্যান্সিয়াল ইনটিগ্রিটি’র তথ্য অনুযায়ী, ২০০৫-১৪ সালের মধ্যে বাংলাদেশ থেকে ৬১ দশমিক ৬৩ বিলিয়ন ডলার অবৈধভাবে পাচার হয়েছে, যার মধ্যে ২০১৩ সালে হয়েছে সর্বোচ্চ ৯ দশমিক ৬৬ বিলিয়ন ডলার। অর্থমন্ত্রীর বাজেটে পাচার করা টাকা ফিরিয়ে আনার এবং দেশে বিনিয়োগ কার্যকরভাবে উৎসাহিত করার কোনো উল্লেখযোগ্য পদক্ষেপ নেই, যা কোনোভাবেই একটি ইতিবাচক বার্তা নয়।

বাংলাদেশের বড় সম্পদ আমাদের উঠতি বয়সের জনগোষ্ঠী। আমাদের জনসংখ্যার প্রায় অর্ধেকের বয়স ২৪ বছর এবং তার নিচে। জনসংখ্যায় এ ধরনের অবস্থাকে অর্থনীতির ভাষায় ‘ডেমোগ্রাফিক ডিভিডেন্ড’ বলা হয়। এর কারণ হলো, উঠতি বয়সের জনগোষ্ঠী মূলত ভোক্তা না হয়ে উত্পাদক হয়। তারা সাধারণত কর্মক্ষম, সৃজনশীল ও উদ্যমী। তাই জনসংখ্যাজনিত এ সুযোগ কার্যকরভাবে কাজে লাগানোর ওপর একটি দেশের আর্থসামাজিক ভবিষ্যৎ বহুলাংশে নির্ভর করে। প্রসঙ্গত, এ ধরনের সুযোগ চিরস্থায়ী হয় না। তাই এটিকে অগ্রাধিকারের ভিত্তিতে কাজে লাগানো আবশ্যক।

ডেমোগ্রাফিক ডিভিডেন্ডকে কাজে লাগাতে হলে আমাদের তরুণদের জন্য মানসম্মত শিক্ষার ব্যবস্থা করতে হবে। তাদের জন্য যথাযথ স্বাস্থ্যসেবা নিশ্চিত করতে হবে, যাতে তারা সুস্বাস্থ্যের অধিকারী হয়। একই সঙ্গে তাদের জন্য সুযোগ, বিশেষত কর্মসংস্থানের সুযোগ সৃষ্টি করতে হবে। তা না হলে অর্থবহ কাজে সম্পৃক্ত না হওয়ার কারণে আমাদের তরুণেরা বিপথগামী হতে পারে-এরই মধ্যে অনেকেই ইয়াবা আসক্ত ও বিভিন্ন ধরনের অপরাধমূলক কর্মকাণ্ডে লিপ্ত হয়ে পড়েছে। এভাবে চলতে থাকলে ডেমোগ্রাফিক ডিভিডেন্ড আমাদের জন্য ডেমোগ্রাফিক ‘নাইটমেয়ারে’ বা দুঃস্বপ্নে পরিণত হতে পারে। তরুণেরা আমাদের প্রিয় বাংলাদেশকে বাসের অযোগ্য করে তুলতে পারে। কিন্তু দুর্ভাগ্যবশত আমাদের অর্থমন্ত্রীর বাজেটে তরুণদের সক্ষমতা বৃদ্ধি ও কর্মসংস্থানের জন্য বিনিয়োগের কোনো বাড়তি ব্যবস্থা নেই। বস্তুত শিক্ষা-স্বাস্থ্যের মতো সামাজিক খাতে আমাদের বিনিয়োগ ক্রমাগতভাবে কমেছে। উদাহরণস্বরূপ, ২০১০-১১ অর্থবছরের সংশোধিত বাজেটে শিক্ষা খাতের বরাদ্দ যেখানে ছিল ১৪ দশমিক ৩ শতাংশ, তা ২০১৭-১৮ অর্থবছরে এসে দাঁড়িয়েছে মোট বরাদ্দের ১২ দশমিক ৬ শতাংশ এবং আগামী ২০১৮-১৯ অর্থবছরে ১১ দশমিক ৪১ শতাংশ। একইভাবে স্বাস্থ্য খাতে গত অর্থবছরের মোট বরাদ্দের ৫ দশমিক ৩৯ শতাংশের তুলনায় ২০১৮-১৯ অর্থবছরে তা এসে দাঁড়িয়েছে ৫ শতাংশে।

আন্তর্জাতিক মান বিবেচনায় নিলে আমাদের শিক্ষা ও স্বাস্থ্য খাতে বিনিয়োগের চিত্র অত্যন্ত হতাশাব্যঞ্জক। যেমন আন্তর্জাতিকভাবে শিক্ষা খাতে বিনিয়োগের হার যেখানে জিডিপির ৬ শতাংশ এবং মোট বাজেটের ২০ শতাংশ, আমাদের দেশে তা যথাক্রমে মাত্র ২ দশমিক শূন্য ৯ শতাংশ ও ১১ দশমিক ২ শতাংশ। একইভাবে আন্তর্জাতিক অঙ্গনে স্বাস্থ্য খাতে বিনিয়োগ যেখানে জিডিপির ৫ শতাংশ, বাংলাদেশে তা শূন্য দশমিক ৯২ শতাংশ। অভূতপূর্ব সম্ভাবনাময় সামাজিক খাতে অপ্রতুল বিনিয়োগের মাধ্যমে আমাদের অর্থমন্ত্রী কী বার্তা আমাদের দিচ্ছেন?

অর্থনৈতিক বৈষম্যের ক্ষেত্রে আসা যাক। বৈষম্যের সূচক গিনি অনুপাত ২০১০-এর শূন্য দশমিক ৪৫৮-এর পরিবর্তে ২০১৬-তে শূন্য দশমিক ৪৮৩-এ এসে দাঁড়িয়েছে, যা আমাদের সমাজে ক্রমবর্ধমান আয় ও সুযোগের বৈষম্যেরই প্রতিফলন। তাই তো ২০১৬ সালের তুলনায় আমাদের সমাজের ৫ শতাংশ শীর্ষ ধনীর আয় বেড়েছে সর্বনিম্ন ৫ শতাংশের আয়ের তুলনায় ১২১ গুণ, যা ২০১০ সালে ছিল ৩১ গুণ। এ অবস্থা অব্যাহত থাকলে আমাদের সমাজে অস্থিরতা সৃষ্টি হতে পারে। কিন্তু আমাদের প্রস্তাবিত ২০১৮-১৯ অর্থবছরের বাজেটে এ বৈষম্য সহনীয় পর্যায়ে আনার কোনোরূপ দিকনির্দেশনা নেই। বরং আমাদের সমাজে, বিশেষত আর্থিক খাতে সরকারি পৃষ্ঠপোষকতায় যে লাগামহীন লুটপাটের সুযোগ করে দেওয়া হয়েছে, তাতে এ বৈষম্য আরও প্রকট হতে পারে। শীর্ষ ব্যবসায়িক সংগঠন এফবিসিসিআইয়ের মতে, আমাদের ব্যাংকগুলোতে ডাকাত পড়েছে। সরকার এ ডাকাতির সুযোগ করে দিয়েছে এবং ডাকাতদের ডাকাতি করে পার পেয়ে যেতেও দিচ্ছে। এমনকি তাদের ডাকাতি করতে উত্সাহিতও করছে।

আমাদের অর্থমন্ত্রীর আমলেই সরকার ক্ষমতাসীন দলের নেতা বা অনুগতদের ফায়দা প্রদানের লক্ষ্যে সরকারি ব্যাংকের পরিচালনা পর্ষদে বসিয়েছে। এ বছরের শুরুতে লুটপাটের সুবিধার জন্য একই পরিবারের চারজনকে একনাগাড়ে নয় বছর ব্যাংকের পরিচালনা পর্ষদের সদস্য থাকার আইনি বিধানের মাধ্যমে এসব প্রতিষ্ঠানে পরিবারতন্ত্র কায়েমের সুযোগ সরকার করে দিয়েছে। সম্প্রতি সরকার বেসরকারি ব্যাংকে সরকারি আমানতের হার ৫০ শতাংশে উন্নীত করেছে। লুটপাটের কারণে ব্যাংকের মূলধন ঘাটতি পূরণের লক্ষ্যে অতীতের মতো সরকার এবারও ২ হাজার কোটি টাকা বরাদ্দের প্রস্তাব করেছে। এসব কারণে আগে শুধু সরকারি ব্যাংকগুলোতে খেলাপি ঋণের সমস্যা থাকলেও বর্তমানে বেসরকারি ব্যাংকগুলোও একই সমস্যায় নিপতিত। এমতাবস্থায় লুটেরাদের বিরুদ্ধে আইনগত ব্যবস্থা না নিয়ে, তাদের মূলধন ঘাটতি পূরণের জন্য আরও বরাদ্দ দিয়ে এবং ব্যাংকিং খাতের জন্য আয়করের হার কমিয়ে অর্থমন্ত্রী আমাদের কী বার্তা দিচ্ছেন? তিনি কি বিশৃঙ্খলা, লুটপাট ও বিচারহীনতাকেই উৎসাহিত করতে চাইছেন? উল্লেখ্য, এ ধরনের সুযোগ প্রদানের মাধ্যমে সাধারণ মানুষের পকেট থেকে ব্যাংকমালিকদের পকেটে সম্পদ হস্তান্তর করা হয়, যা সমাজের বৈষম্য বাড়াতেই সহায়তা করবে। দুর্ভাগ্যবশত ব্যাংকমালিকদের এ ধরনের অযাচিত সুবিধা দিলেও কয়েক শ কোটি টাকা ব্যয়ে শিক্ষকদের এমপিওভুক্তির ঘোষণা দিতে তিনি ব্যর্থ হয়েছেন, যার জন্য শিক্ষকেরা আন্দোলনে যেতে বাধ্য হয়েছেন।

সামাজিক নিরাপত্তাবেষ্টনীর জন্য ২০১৭-১৮ অর্থবছরের ৫৪ হাজার ২০৬ কোটি (বা বাজেটের ১৩ দশমিক ৫৪ শতাংশ) থেকে ২০১৮-১৯ অর্থবছরে ৬৪ হাজার ৬৫৬ কোটিতে (বা বাজেটের ১৩ দশমিক ৯২ শতাংশে) বৃদ্ধি করা হয়েছে, যা সাধারণ মানুষের জন্য সুখবর বলে দাবি করা হয়। কিন্তু এখানেও একটি শুভংকরের ফাঁকি রয়েছে। কারণ, সামাজিক নিরাপত্তাবেষ্টনীর ৩৫ দশমিক ২ ভাগ ব্যয় হয় সরকারি কর্মকর্তা-কর্মচারীদের পেনশন বাবদ, আর এঁদের খুব কমই নিম্নবিত্তের কাতারে পড়েন। এটি সুস্পষ্ট যে অর্থমন্ত্রী তাঁর প্রস্তাবিত বাজেটে সমাজে নিম্নবিত্তদের, বিশেষত দরিদ্রদের প্রতি অবিচারই করেছেন। একই সঙ্গে তুষ্ট করেছেন কোটারি স্বার্থকে। নিম্নবিত্তদের প্রতি অবিচারের আরেকটি সুস্পষ্ট উদাহরণ হলো করমুক্ত আয়সীমা আড়াই লাখ টাকাই রাখা।

অর্থমন্ত্রী একজন বয়োজ্যেষ্ঠ, অতি অভিজ্ঞ এবং প্রজ্ঞাবান ব্যক্তি। এবার তিনি তাঁর ১২তম বাজেট উত্থাপন করেছেন। আমরা আশা করেছিলাম যে তিনি এ বাজেটে কোটারি স্বার্থের ঊর্ধ্বে উঠবেন, কতগুলো গুরুত্বপূর্ণ সংস্কারের প্রস্তাব করবেন এবং আর্থিক খাতে শৃঙ্খলা ও সুশাসন প্রতিষ্ঠার উদ্যোগ নেবেন। একই সঙ্গে আমাদের বাজেট প্রণয়ন-প্রক্রিয়া যে মান্ধাতার আমলের ছকের মধ্যে আটকা পড়ে গিয়েছে, তা পরিহার করে ভবিষ্যতের জন্য কতগুলো বলিষ্ঠ অগ্রাধিকার নির্ধারণ করবেন। দুর্ভাগ্যবশত আমরা হতাশ হয়েছি।

  • ড. বদিউল আলম মজুমদার: সুশাসনের জন্য নাগরিক (সুজন)-এর সম্পাদক। 


Courtesy: Prothom Alo/June 19, 2018

Workers in foreign jails — Help them out

EDITORIAL



As many as 5,000 Bangladeshi workers are detained in foreign jails, as revealed in the parliament by the expatriate welfare minister. It's helpful that the government keeps track of them, but what concerns us the most is that there is no palpable action by the government to address the issue.


The data provided by the minister lacks specifics such as reasons for their arrests. Obviously, among those prisoners are some serious offenders, but understandably a vast number of them landed in jail because they wanted to stay beyond the expiry date stated in their work permit or visa, or because of other migration offences. In addition, some might be in jail simply because they couldn't afford or access sufficient legal assistance. Some others might have been caught while entering—or, being trafficked into—the host country illegally.


The expatriate workers often blame inaction of Bangladesh embassies in respective countries for many of their woes. Therefore, one of the first things that the government can do to help those stranded Bangladeshi workers is to instruct our embassies to provide them with consular assistance. Our diplomats must engage with foreign officials to ensure that our workers receive a fair chance to defend themselves in a court of law and, if possible, facilitate their release.


Bangladeshi workers stationed abroad have made an enormous contribution to our economy. They work extremely hard in foreign lands to change the lives of their families back home, channelling billions of dollars as remittance to the country, thus, keeping the economy rolling. Therefore, when they are in peril in an unknown territory, the government has an obligation to help them.



  • Courtesy —  The Daily Star/ Editorial/June 20, 2018

Non-govt. teachers threaten to go on fast unto death

15 fall sick, one sent to home after hospital



Staff Correspondent

Non-government teachers on Tuesday threatened to go on fast unto death from today demanding inclusion of their educational institutions in the monthly pay order system. Non-MPO teachers’ federation general secretary Binoy Bhushan Roy made the announcement.


The teachers came up with the threat on the second day of their on-going sit-in programme near the National Press Club in the capital. Tuesday was their tenth consecutive day of demonstration. The teachers also said that at least 15 teachers fell sick due to fever, dehydration and dysentery during their demonstration. 


The teachers took to the streets under the banner of Non-MPO Educational Institutions’ Teachers and Employees Federation as finance minister AMA Muhith in the proposed budget for the next fiscal did not make any specific declaration about their enlistment for the financial assistance, although the prime minister Sheikh Hasina assured them of MPO inclusion in January this year.


Among the sick teachers, M Yusuf Ali of Jhenidah was admitted to Dhaka Medical College Hospital in the morning and then sent to his home, said the federation general secretary Binoy Bhushan Roy.


The federation president Golam Mahmudunnabi said they would not go home until their demand was not met.


Binoy Bhushan Roy said that earlier in the beginning of the year they called off their 11 days protest, including sit-in and five days of hunger strike, on January 5 with the assurance of prime minister Sheikh Hasina.


On the day, the teachers were seen passing through tiring and inhuman lives on the streets that started on Monday demanding their inclusion in the monthly pay order, under which the government pays salaries and benefits to teachers of non-government schools, colleges and technical institutions.


About hundred of teachers were attending the sit-in on the footpath and adjacent road near the National Press Club till filing the report at about 7:00pm in the evening.


About 80,000 teachers of 5,000 non-government schools, colleges and technical institutions are now outside the purview of the monthly pay order.

  • Courtesy  —    New Age/ June 20, 2018